Ny strategi för att bekämpa skadedjur kan också gynna pollinerare

Publicerad: 16 juni 2020
En humla vid en potatisblomma, foto.

Efterfrågan på grödor som är beroende av pollinatörer ökar samtidigt som många pollinerande insekter är hotade. Integrerat växtskydd har föreslagits som ett sätt att mildra den farliga minskningen av pollinatörer, men den strategin tar inte särskild hänsyn till pollinatörer. Därför föreslår forskare från SLU med kollegor i Finland och Storbritannien ett nytt ramverk som, förutom att använda många olika växtskyddsstrategier på en gång, även gynnar pollinatörer.

Den globala efterfrågan på pollineringsberoende grödor, som olika typer av frukt och grönsaker, ökar. Samtidigt begränsas användningen av traditionella kemiska bekämpningsmedel i jordbruket av nya regelverk, något som innebär en utmaning för matproduktionen.

En strategi som även gynnar pollinatörer

I en ny studie föreslår forskare från SLU med kollegor i Storbritannien och Finland ett nytt systematiskt ramverk. Ramverket kallas ”integrerad hantering av skadedjur och pollinatörer” och förkortas IPPM (på engelska: “integrated pest and pollinator management”). Syftet är att förbättra det integrerade växtskyddet (se faktaruta nedan) och förbättra kompatibiliteten med integrerat växtskydd samtidigt som pollinatörer gynnas.

– IPPM behövs för att underlätta mer samordnade, ekosystembaserade strategier för hållbar livsmedelsproduktion. I vår nya artikel beskriver vi också viktiga policyåtgärder och var vi behöver lära oss mer för att kunna optimera vårt växtskydd från skadeorganismer, säger Paul Becher.

Strategier som stärker ekosystemets egna mekanismer
Ramverket prioriterar åtgärder som bidrar till pollinering och naturlig biologisk bekämpning av vilda arter, snarare än åtgärder som kräver högre insatser i tid och pengar av jordbrukaren.

–IPPM behövs för att främja mer samordnade, ekosystembaserade strategier för hållbar livsmedelsproduktion. Vi har också beskrivit viktiga policyåtgärder och kunskapsbrister för detta för att frigöra alla fördelar, säger Paul Becher.

Beslutsstöd och ekonomiska aspekter

Till den vetenskapliga studien hör också ett verktyg för beslutsstöd där strategi och ekonomi ingår.

– För att underlätta så att ramverket verkligen används har vi utvecklat ett beslutsstödverktyg för IPPM. Verktyget hjälper odlare, rådgivare och forskare att kommunicera och implementera den här nya strategin, säger professor Johan Stenberg vid SLU.

Fakta:

Integrerat växtskydd eller IPM (Integrated Pest Management) är ett ramverk för bekämpning inom växtodling där man försöker hitta den bästa bekämpningsmetoden både ur ett kortsiktigt och ett långsiktigt perspektiv ur ekonomiska, biologiska och kulturella aspekter.

Ramverket används vid bekämpning av växtskadegörare som skadeinsekter och andra skadedjur, ogräs och av växtsjukdomar (orsakade av t ex svamp eller bakterier). Skadegörarens biologi och samspel med grödan analyseras och flera bekämpningsstrategier utvärderas både som enskilda strategier och som strategier tillsammans. Exempel på möjliga strategier är biologisk bekämpning, kemisk bekämpning och mekanisk behandling. För att få bäst effekt av behandlingarna beräknas optimal behandlingstidpunkt.

Porträttfoto av en man utomhus, foto.Dr Paul Egan