Zumba via Zoom ger glädjekick

Publicerad: 01 april 2020
Zumba på SLU

Det började med lite snabb morgonjympa för institutionens medarbetare. Men coronapandemin tvingade Amanda Andersson, numera akademisk personlig tränare, att snabbt tänka nytt. De enkla stretchövningarna har utvecklats till korta, digitala träningspass fyllda av skratt och fniss. Nyss Zumbaonsdag via verktyget Zoom, härnäst väntar Dansbandsfredag för personalen på institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, AEM, på SLU Alnarp.

Ett efter ett dyker välbekanta ansikten upp, det är dags för förmiddagsfika på institutionen. Men inget är sig likt, det mysiga sorlet i fikarummet har ersatts av digital fika, de flesta arbetar numera hemifrån på grund av coronapandemin. Istället för att dela soffa delar arbetskamraterna istället skärm, som så många andra.
- Nu sätter jag på musiken, jag visar en serie rörelser så kör vi några repetitioner, ropar Amanda Andersson, projektassistent på SLU Kompetenscentrum företagsledning, en av institutionens verksamheter.

Rullande höfter

Hon är proffsigt klädd i snygga träningskläder, vad resten av gänget har på sig förblir en halv hemlighet, men både skjortor och mer lufsiga tröjor skymtas när armar sträcks och höfter rullas.
- Muta era mikrofoner så hör vi musiken bättre, ropar en av deltagarna.

Amandas zumba och Shakira, med låten ”Hips don´t lie”, får upp pulsen och höjer stämningen i tider när det är lätt att dystert fastna i den bistra verkligheten. Varje extra skratt är viktigt för humör och hälsa, några minuter av sköna rörelser gör gott för kroppen.

Fysisk aktivitet viktigt

Amanda Andersson är övertygad om att alla presterar bättre efter fysisk aktivitet.
-Många av oss har stillasittande jobb och jag hoppas att både jag och mina kollegor ska hålla i många år till. Jag tror också att alla former av gruppaktiviteter är positivt för gruppsammanhållningen och kan leda till att vi kan bibehålla en god laganda i andra sammanhang på arbetsplatsen.

Hon tränar själv kontinuerligt, allt från cross fit till gym pass och är utan tvekan en av institutionens mest vältränade medarbetare. Träningen håller hjärnan i form och en stark kropp utgör det bästa immunförsvaret, är hennes filosofi.

Uppskattas av kollegorna

Antalet deltagare varierar förstås beroende på dagens händelser, men initiativet uppskattas stort av kollegorna och ett återkommande gäng loggar varje dag in sig för träning och snack.

-Målet är att alla som vill ska kunna vara med. Vad gäller utbudet finns det inga begränsningar. Än så länge är det standard med morgongympa varje dag 09.30. Idag hade vi premiär för Zumbaonsdag och sen är det dags för Dansbandsfredag. Musik skapar glädje, vilket kan behövas i dessa tider, säger Amanda Andersson.

Christina Lunner Kolstrup, prefekt på institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, är den som varje morgon bjuder in till mötet och även engagerat deltar i dagens träning. Hon ser bara fördelar med den nya aktiviteten.

-Det är fantastiskt härligt att få lite glädjesglimtar i det dagliga arbetslivet. Kan vi inte skapa den sociala närvaron på plats, som är så viktigt för arbetsglädjen och arbetsmotivationen, så får vi göra det i rymden!

Text Marianne Persson

Christina Lunner Kolstrup, dekan
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, SLU
christina.kolstrup@slu.se, 040-41 54 94