Campusutvecklingen i Alnarp: planer 2020-2021

Publicerad: 23 november 2020

Campusutvecklingen i Alnarp är en komplex process som skall leda till att platsen Alnarp blir en välkänd arena för samhällets framtidsfrågor som kontinuerligt utvecklas i samverkan med berörda och intresserade aktörer. Den fysiska miljön och verksamheterna är verktygen för att nå arenans vision/målbild.

Utvecklingsarbetet bedrivs av SLU i samarbete med Lomma kommun och Akademiska Hus och beskrivs i bilden nedan:

utvecklinsorganisation campusutveckling Alnarp

Hösten 2020 och våren 2021

Under hösten 2020 och våren 2021 gör LTV:s fakultetsledning förberedelser för de förstudier som ska ligga till grund för bygget av SLU:s nya verksamhetslokaler i Alnarp. Samtidigt diskuteras vilka befintliga lokaler och byggnader som ska utnyttjas samt den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön på Campus. Målet är att det i juni 2021 finns ett välförankrat underlag för den fortsatta processen.

I slutet av 2020 och i början av nästa år planeras för inspirationsföreläsningar. Under våren följer en workshopserie med konkreta frågeställningar. Diskussionerna rör en strategisk nivå och har som mål att utarbeta de principer som ska ligga till grund för förstudierna. Inspirationsföreläsningar och workshops vänder sig till verksamhetsansvariga och studentrepresentanter, inbjudningar mejlas till berörda.

Tidsplan:

• Projektplan för kvalitets principer för nya lokaler och den fysiska miljön vid SLU Alnarp, dekanbeslut december 2020
  • Start av förstudie sommaren 2021
  • Byggstart 2024

De nya verksamhetslokalerna vid SLU Alnarp ska erbjuda kreativa miljöer som underlättar möten och ska fungera som en symbol för SLU:s verksamhet i Alnarp.

Andra campusutvecklingsprojekt

Vid sidan av planeringen för nya verksamhetslokaler och den fysiska miljön pågår andra projekt för utveckling av campus SLU Alnarp:

• Flytt av medarbetare och sortiment från Balsgård till Alnarp: enligt dekanbeslut SLU.ltv.2020.1.1.1-668 – medarbetare skall vara lokaliserade i Alnarp fr.o.m 2022 och flytten av växtmaterialet kommer att ske under flera år med start 2021.
    Kontakt: Anders Carlsson
  • Flytt av de ekologiskt omställda försöksfälten inom Campusområdet.
    Kontakt: Alexandra Nikolic
  • Ombyggnation av Teknicum för Green Innovation Park Alnarp.
    Kontakt: Niclas Östlund
  • Ombyggnation av fojén i Alnarpsgården för ett nytt Café.
    Kontakt: Ulf Persson