SLU-forskare fick årets Guldäpple

Publicerad: 01 oktober 2020
Ibrahim Tahir. Foto: Ulrika Wistrand

Kiviks Musteri delade den 1 oktober ut årets Guldäpple till Ibrahim Tahir, forskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp, för hans framstående forskning inom svensk äppelodling.

Ibrahims Tahirs forskningsarbete, tillsammans med modern lagringsteknik, har bidragit till att vi idag kan ha svenska äpplen i dagligvarubutikerna året runt.

– Ibrahim Tahir har mycket glädjande och välförtjänt fått utmärkelsen Guldäpplet från Kiviks Musteri. Utmärkelsen är en bekräftelse på Ibrahims framgång med att nyttiggöra forskningsresultat i näringslivet. Utvecklingen av lagringsmetoder har som exempel också gjort det möjligt för konsumenter att äta svenska äpplen under en stor del av året. Ibrahims kunskap och engagemang för tillämpningarna har gjort honom till en uppskattad lärare, säger dekan Håkan Schroeder.

Ibrahim har en gedigen bakgrund inom hortikultur och har inte mindre än två doktorsexamina. Han har under hela sitt yrkesliv arbetat med tillämpad forskning, dvs följt sin forskning minutiöst både i teori och praktik.

Fakta:

Guldäpplet
Första guldäpplet delades ut redan 1996 av den ideella föreningen Äpplets Hus på Kiviks Musteri. Ingvar Åkesson, 3:e generationen i familjeföretaget grundade föreningen som syftade till att samla och sprida kunskap kring äpplet och äppelodling. Forskning, utveckling och framtid var viktiga grundpelare, därför blev Sveriges Lantbruksuniversitet en av de första och viktiga medlemmarna.