Nytt forskningsnätverk för bioekonomi etableras vid SLU i Umeå

Publicerad: 16 maj 2019

Nätverket ForBioeconomy kommer att erbjuda internationella aktiviteter för forskare, beslutsfattare och skogsintressenter för att både samla och sprida kunskap om skogens roll i bioekonomin. Särskild fokus kommer ligga på hållbar tillgång och efterfrågan på både ekosystemtjänster och biobaserade produkter.

Den 13 maj skrev SLU och det europeiska skogsinstitutet EFI (European Forest Institute) under ett avtal att skapa ett forskningsnätverk inom EFI. Nätverket Forest Bioeconomy Network (ForBioeconomy) kommer att koordineras av SLU med stöd från Naturresursinstitutet i Finland (LUKE) och samnordisk skogsforskning (SNS). – Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med dessa frågor särskilt med tanke på att skogens roll i många samhällsfrågor diskuteras flitigt just nu. Att dessutom få skapa samarbeten med internationella aktörer och SLU känns relevant och spännande, berättar Camilla Widmark, koordinator för nätverket.

Nätverket kommer i första hand fokusera på skogsbaserad bioekonomi i norra Europa och se närmare både på mångfalden inom regionen samt de möjligheter och utmaningar som utvecklas inom fältet. ForBioeconomy kommer att ha ett nära samarbete med det bioekonomiska programmet inom EFI och fokusera särskilt på hållbar och effektiv produktion samt användning av biomassa. Även att säkra en hållbar tillgång på ekosystemtjänster samt främja tillgång och efterfrågan på biobaserade produkter kommer vara särskilda fokusområden.

ForBioeconomy kommer att erbjuda nationella och internationella aktiviteter inom forskning och nätverkande kring kunskap genom t ex vetenskapliga föreläsningar men också arbeta aktivt med att undersöka vilka kunskapsluckor som finns. Genom att identifiera dessa luckor vill vi skapa kontaktytor för forskare att samarbeta i internationella projekt.

De kommer även fortsätta utveckla en kunskapskapacitet genom bland annat sommarskolor och bygga broar över landsgränser samt mellan nationella och internationella skogsintressenter, forskare och beslutsfattare. - Ett exempel är den internationella konferensen Barents Forest Forum 2019 som ForBioeconomy arrangerar på uppdrag av Skogsstyrelsen, säger Camilla Widmark.

Fakta:

Är du intresserad av att delta i nätverkets aktiviteter, bli medarbetare eller ta del av kunskap om skogen i bioekonomi? Hör av dig till:

Koordinator, Camilla Widmark, Camilla.Widmark @ efi.int eller
Kommunikatör, Mona Bonta Bergman, MonaBonta.Bergman @ efi.int