Ärofullt EU-bidrag till skogsforskning i Alnarp

Publicerad: 22 november 2019
Carmen Romeralo Tapia

Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowships (H2020-MSCA-IF) är ett av EUs mest attraktiva program för forskningsstöd. Det ger begåvade forskare möjlighet att arbeta utomlands med gränsöverskridande forskning, skaffa sig nya kompentenser och att stärka sina nätverk. MSCA fellowships är också en av de mest prestigefyllda utmärkelserna i Europa.

Carmen Romeralo Tapia är en av mottagarna av det prestigefyllda MSCA IF utmärkelsen 2019. Carmen har doktorerat i skogspatologi vid universitetet i Valladolid i Spanien. Hennes projekt "RESISTREE" - Identification of Phytophthora resistant beech trees by composition of endophyte communities, lesion formation and phenomics approaches" kommer att genomföras vid Institutionen för Sydsvensk skogsvetenskap I Alnarp (SLU).
"Den viktigaste framgångsfaktorn för att lyckas erhålla ett så här prestigefullt forskningsbidrag är att inte ge upp om man inte lyckas första gången. Jag använde bedömningen från tidigare ansökan till att förbättra min ansökan, bad om hjälp av experter på bidragssökning och slutligen lyckades jag" säger Carmen.

Läs mer om denna nyhet på den engelsk-språkiga sidan.

Johanna Witzell, forskare
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap