Prestigefull utmärkelse till Patrice Humblot för insatser inom embryoteknologi

Publicerad: 18 september 2018

En europeisk organisation för embryoteknologi, AETE, har tilldelat professor Patrice Humblot den prestigefulla utmärkelsen Pioneer Award för att uppmärksamma hans framstående forskning inom husdjursreproduktion, särskilt embryoteknologi, samt hans betydelse för organisationens utveckling.

Patrice Humblot är professor i husdjursreproduktion vid SLU:s institution för kliniska vetenskaper. AETE Pioneer Award är en av de finaste utmärkelserna inom husdjursreproduktion. Utmärkelsen delades ut under AETE:s (Association of Embryo Technology in Europe) 34:e europeiska kongress i Nantes, Frankrike, den 7–8 september 2018.

I samband med mottagandet av utmärkelsen höll professor Humblot en föreläsning med titeln "From clinics to (cow)mics: a reproductive journey". Han beskrev sitt tidiga arbete i Frankrike, där han kartlade kornas könsfunktioner och utvecklade nya diagnostiska metoder samt embryoteknologi (bl.a. genotypning av embryon). Han beskrev även den forskning med molekylärgenetiska metoder för studier av kornas fruktsamhetsstörningar som han fortfarande bedriver vid SLU i Sverige.

I hyllningstalet, som hölls av professor emeritus Hilary Dobson från University of Liverpool, lyftes professor Humblots gärningar fram, med de fina slutorden "...to make the world a better place, and where better to target than the oocyte, sperm and embryo?"

Vid konferensen deltog mer än 200 delegater från hela Europa. Syftet med AETE är att underlätta spridning och tillämpning av embryoteknologier hos däggdjur genom att skapa ett forum för utbyte av vetenskaplig, teknisk och praktisk kunskap inom Europa, och genom att regelbundet ordna möten mellan forskare, veterinärer, teknisk personal och studenter.

Mer om Patrice Humblot