Lyckad Scifest för SLU

Publicerad: 12 mars 2018

SLU hade tre montrar och var med i poddhörnan på Scifest i Fyrishov 8-10 mars. 8 600 besökare hade chansen att träffa snytbaggar, fundera på framtidens mat, lära sig mer om sorkfeber och lyssna på spännande intervjuer med våra forskare. De två första dagarna var det skolelever och på lördagen kom allmänheten.

”Jag har alltid varit rädd för insekter – tills jag träffade era snytbaggar.” Pojken som blev av med sin motvilja mot insekter var en av de många besökarna hos Krypmästarna (=insektsforskare på institutionen för ekologi). Här kunde besökarna se Sveriges största och minsta skalbagge och göra ett experiment för att undersöka vad snytbaggar äter. Och om de ville fick de ta med sig ett par snytbaggar hem som husdjur så nu finns våra snytbaggar utspridda över hela Uppsala. I montern kunde man också para ihop rätt gnag med rätt insekt och vinna en traktor(reflex). Med lite guidning fick samtliga deltagare alla rätt.

Proteinskiftet

I en annan monter hade Future Food samlat forskare på temat framtidens mat. Där presenterades forskning om mjölk, ätliga insekter, GMO och markanvändning. Besökarna fick lära sig vad som menas med proteinskiftet och smaka på maränger bakade av kikärtsspad, när de väl gissat hur många ärtor det går på en hundragrams hamburgare om man utgår från klimatpåverkan. (8,6 kilo ärtor!)

Potatisprovning

En aktivitet var potatisprovning med Jannie Hagman på institutionen för växtproduktionsekologi och måltidsforskaren Richard Tellström (känd bland annat från Historieätarna). Mycket populärt – inte minst när det började närma sig lunch. När de smakat fick de rösta på framtidens potatis. Vilken av sorterna ska forskarna arbeta vidare med att förädla? Vinnare blev Alliance med 41 procent av rösterna, men sorten Connect kom strax efter med 38 procent.

Kompetenscentrum för biologisk bekämpning, CBC, var en del av Future Foods monter på temat  "skurkar och hjältar på fälten". De demonstrerade hur våra grödor kan skyddas från skadegörare med hjälp av levande nyckelpigor och bladlöss.

Poddhörna

Frauke Ecke på institutionen för Vilt, fisk och miljö höll workshops för gymnasieelever om sorkfeber.

I poddhörnan kunde man lyssna på flera SLU-forskare, bland annat Henrik Andrén om rovdjur, Mats Jonsell om småkryp och Per Sandin om vad som egentligen är naturligt. Mistra Biotechs podcast Shaping our food var en av de poddar som deltog.

Intervjuerna går att se på Youtube.

På Youtube kan du också titta på en film som handlar om hur vi väckte upp snytbaggarna inför Scifest