Ny Wallenbergprofessor till SLU

Publicerad: 02 februari 2018

Professor Scott Creel från Department of Ecology, Montana State University, USA har utsetts av Kungliga Skogs-och Lantbruksakademien, KSLA, till Wallenbergprofessor vid institutionen för vilt, fisk och miljö.

Professor Scott Creels planerade forskning i Sverige handlar om att utveckla nya populationsmodeller där man använder genetik för att uppskatta olika parametrar i vilda populationer som björn, lax, älg, kungsörn m fl. Sådan information, som utgör grunden i kunskapsbaserad naturresursförvaltning, saknas ofta idag.

I svensk förvaltning av vilda arter eftersträvar vi lokal förankring av beslut om skydd och nyttjande. Det blir allt viktigare att förstå hur dynamiken hos viktiga arter påverkar och påverkas av att landskapet används på många olika sätt, om vi ska kunna hantera de målkonflikter som uppstår av ekologiska förändringar och av att vi utnyttjar olika naturresurser i allt högre utsträckning. Tillförlitliga data om olika populationers storlek och dynamik underlättar besluten.

Ekologi är ett starkt svenskt forskningsområde som ökar alltmer i betydelse för uthålligt nyttjande av viktiga naturresurser. Utnämningen av professor Creel kommer att skapa stora synergieffekter, framförallt genom nya samarbeten och forskningsinriktningar inom området. Hans internationella nätverk, med forskningsprojekt i bland annat Afrika, där flera av världens främsta universitet bedriver liknande projekt, kommer att bli mycket värdefullt för svenska forskare. Efter sin tid som gästprofessor kommer professor Creel att knytas till SLU under ytterligare fem år. Det ska ytterligare förstärka de långsiktigt positiva effekterna för svensk forskning och internationella samarbeten som denna gästprofessur medför.

Mer om professor Scott Creel: