Jag undervisar alltså finns jag!

Publicerad: 25 september 2017

I begynnelsen fanns bara akvakultur. Sedan begav sig vissa organismer upp ur världshaven vidare till stad och land. Embryot till dagens universitet måste ha varit kring lägerelden i grottorna. Där satt de kloka gubbarna och gummorna och berättade viktiga erfarenheter från livet för att säkra att de yngre hade en tryggare väg igenom livet. Dessutom diskuterades säkert hur man kunde göra saker ännu bättre nästa dag.

Porträttfoto av Henrik Rönnberg.
Henrik Rönnberg är professor och prodekan vid fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap.

Sedan dröjde det länge innan Platons akademi i någon olivlund i Grekland skapade begrepp som i vissa fall lever kvar än idag. Universitetens evolution har alltid handlat om mästare och lärjungar. I mer dagligt tal; lärare och studenter. Således kan vi inte prata om universitet utan att nämna undervisning. Ingen undervisning, inget universitet.

Akademiska studier skall bedrivas med undervisning som är forskningsförankrad. Detta för att de lärdomar som torgförs skall vara välgrundade och stödd av noggranna studier som faktagranskats av oberoende expertis. Dessutom skall undervisningen vara levande och aktuell, så att nya lärdomar förs ut till studenterna som i sin tur använder sig av den mest ändamålsenliga kunskapen och färdigheten för att bevara det som är gott och utveckla det som behöver förbättras!

Som professor har man ibland närt en villfarelse om att man skall hinna ”jobba” när studenterna inte är på plats. Då äntligen skall de där artiklarna i byrålådan bli färdigskrivna, de osökta forskningsansökningarna skall bli inskickade och de optimala experimenten skall bli genomförda! De professorerna som tänker så på heltid har glömt bort sin historia och kommer i slutändan gräva universitetens avgrund.

Jag skall inte ljuga och säga att dessa tankar aldrig har virvlat runt i min egen akademiska hjärna. Jag har dock alltid snabbt kommit på andra tankar. Det är så lätt att göra när man nu åter ser hur universitetet blomstrar när höstterminen kommer igång! De vackra och fräscha lokaler vi huserar i känns väldigt ödsliga och trista när de gapar folktomma under sommaren. När terminen drar igång igen, så förstår man var behovet låg i – de skall fyllas med studenter och sina mästare.

Går man på promenader i Uppsala under sommaren kan man inte förstå att det är Sveriges fjärde största stad. Gator, hus och parker ekar tomma och samlar kraft inför inflödet av ständigt ny förväntansfull kunskapstörstande ungdom som efter väl förrättat värv går ut i samhället och gör att vi alla får en bättre framtid att leva i!

På fakulteten har vi denna vecka en mycket viktig och intressant inspektion av veterinärprogrammet, via den Europeiska organisationen EAEVE (The European Association of Establishments for Veterinary Education). Här kontrolleras om vi uppfyller noga förutbestämda detaljerade krav för att få förnyad ackreditering. Vi granskades och godkändes senast för tio år sedan. Tack alla medarbetare som lagt ner ett fantastiskt jobb att ta fram den gedigna självvärderingsrapporten inför denna granskning! Jag ser fram emot att läsa EAEVE:s granskningsrapport! Förslagen på förbättringsåtgärder kommer leda till en ännu bättre utbildning här vid VH!

Utan studenter, inga mästare. Tänk på det alla lärare som tycker det blir för mycket undervisning! Men som med allt annat här i världen måste livet även vara lagom för mästarna! Tänk på det studenter – var snäll mot era lärare. Tänk på att de även måste få tid att forska för att kunna hålla forskningsförankrad undervisning. Denna tid skapas genom att vi får till en tillräcklig kritisk massa av mästare och planerar undervisning optimalt för smart och hållbart resursutnyttjande. Välkommen alla nya studenter! Välkomna nya och gamla medarbetare samt mästare! Vi undervisar – alltså finns vi – vid en arbetsplats som heter Universitet.

Henrik Rönnberg, prodekan