Kurs i svenska ska underlätta integration på SLU

Publicerad: 31 augusti 2016

Många av de forskare och doktorander som inte har svenska som modersmål anser att en bra grund i svenska språket är nödvändigt för att kunna integreras på ett bra sätt inom SLU. Det framkom på ett Lika villkor- seminarium på VH-fakulteten tidigare i år. Nu startar därför en kurs i svenska för doktorander, post docs och forskare på VH-fakulteten.

OBS! Detta är en nyhet från 2016. Kursen som nämns är avslutad och inga fler kurser finns planerade för tillfället.

Undervisningen hålls av lärare från Folkuniversitetet, som har specialdesignat kursen efter våra behov och önskemål. Fokus kommer att ligga på kommunikationsfärdigheter, på en nivå som motsvarar A1, det vill säga mycket grundläggande enligt den europeiska referensramen för språk.

Kursen omfattar 24 lektionstimmar á 45 minuter och hålls på VHC under höstterminen och kursdeltagare med godkänd närvarodel kommer att kunna erhålla ett kursintyg.

Än så länge har drygt 30 personer anmält sig, blandat doktorander, forskare och post docs, men det finns fortfarande ett litet antal platser kvar. Är det något för dig? Skicka i så fall din anmälan till Ylva Sjunnesson. Första kurstillfället är den 22 september kl 17-18:30 i VHC.

Ylva Sjunnesson
Universitetsadjunkt vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); avdelningen för reproduktion

E-post: ylva.sjunnesson@slu.se