Nytt faktablad med resultat från provfiske i Hanöbukten

Publicerad: 10 oktober 2016

Sjukdomsfrekvensen hos de fångade fiskarna i Hanöbukten var relativt hög, och skrubbskäddan var i något sämre kondition jämfört med andra områden. Den sammanlagda fångsten och antalet stora fiskar var dock relativt hög. Det visar de provfisken som SLU Aqua genomförde i västra Hanöbukten under hösten 2015. Resultaten från provfisket presenteras nu i ett nytt faktablad.

I början av 2010-talet kom rapporter från allmänheten och lokala fiskare om att de inre delarna av Hanöbukten tidvis uppvisat problem med låg förekomst av fisk, sårskador på fisk och dålig vattenkvalitet. Regeringen gav därför Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att undersöka möjliga samband mellan tillståndet för fisken, hälsa och belastningen av miljöfarliga ämnen. Institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua) genomför och analyserar de provfisken som ingår i uppdraget.

Resultatet från provfisket 2015 visar att sjukdomsfrekvensen hos fisken i Hanöbukten tycks vara något förhöjd i jämförelse med andra områden. De typiska frätskador som observerats hos fisk i området kunde vi dock inte hitta hos den fångade fisken. De skador som dominerade var istället hudsår hos främst torsk men även hos skrubbskädda.

Resultatet visar även att konditionen hos individer av framförallt skrubbskädda var relativt låg jämfört med andra områden, något som observerats även tidigare i Hanöbukten.

De tidigare iakttagelserna om låg förekomst av fisk och dålig vattenkvalité kunde inte bekräftas i provfisket 2015. Resultatet från provfisket visar att den sammanlagda fångsten av fisk samt fångsten av stor fisk var något högre jämfört med tidigare provfisken i området, något som kan ses som positiva resultat. Fångsten dominerades av torsk i både Listerlandet och Åhus, precis som vid tidigare provfisken i området. Andra vanligt förekommande arter i fångsten var rötsimpa, sill, skrubbskädda och tobiskung. Vidare hittade vi endast tecken på syrebrist på en station, men fångsterna på denna avvek inte från fångsterna på övriga stationer. Inte heller stationerna som låg nära mynningen av Helge å uppvisade några avvikelser i de analyserade parametrarna.

Övriga undersökta aspekter av fisksamhället och omgivningsparametrar uppvisade inga tydliga avvikelser från tidigare undersökningar i området eller från tillgängliga data från motsvarande provfisken i andra områden.

Resultaten från provfisket är preliminära. Ett uppföljande provfiske kommer att genomföras i området under hösten 2016. Därefter kommer jämförelser med andra områden i Östersjön utföras för att verifiera resultaten.

Vicedekan, ansvar för fortlöpande miljöanalys

Jens Olsson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU