Kontaktinformation
HR-specialisterna
HR-enheten, Personalavdelningen, SLU
Arbetsgivaren och de anställda ska tillsammans verka för att skapa en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och ska tillsammans med medarbetare och skyddsombud arbeta fram rutiner för att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen.
Vid arbetsplats som har minst fem anställda ska ha ett skyddsombud utses, dvs arbetstagarna har rätt att utse skyddsombud. Skyddsombud väljs av de anställda inom skyddsområdet och utses av den organisation som den tillhör. Skyddsombudet företräder de anställda i arbetsmiljöfrågor på institutionen/avdelningen i samverkan med arbetsgivaren. Mandattiden är tre år och har som regel sista dag den 31 oktober.
Skyddsombudsorganisationen vid SLU är huvudsakligen geografisk. Inom områdena samordnas skyddsombudens verksamhet av ett eller flera huvudskyddsombud. Huvudskyddsområdenas indelning är för närvarande under utredning.
Skyddsombudet företräder de anställda på institutionen eller avdelningen i samverkan med arbetsgivaren. Skyddsombudet deltar i skyddsronder. Skyddsombudet väljs av medarbetarna på arbetsstället och utses av den fackliga organisationen. Skyddsombudet bevakar arbetsmiljön inom sitt arbetsställe/område i samverkan med arbetsgivaren. Skyddsombud har rätt till den tid som uppdraget kräver vilket finansierarnas inom ramen för verksamheten. Läs mer om skyddsombudets roll på Arbetsmiljöverkets hemsida.
En lista över skyddsombuden vid SLU finns här.
Huvudskyddsombudet inom arbetsmiljöområdet samordnar skyddsombuden på institutionerna eller avdelningarna. Ett av huvudskyddsombuden sitter med i regional arbetsmiljökommitté (RAK). Huvudskyddsombuden väljs av skyddsombuden och utses av den fackliga organisationen. Huvudskyddsombudet kan temporärt träda in i skyddsombuds ställe om skyddsombud saknas på arbetsplatsen. För samordningsfunktionen huvudskyddsombud utgår en central finansiering på normalt 10%.
Huvudskyddsombuden vid SLU är:
Vid varje studentkår ska det finnas ett studentskyddsombud. Skyddsombudet har en viktig roll som länk mellan studenterna och universitetet i arbetet för en god studie- och arbetsmiljö. Skyddsombudet kan delta i skyddsronder i undervisningslokalerna och kan vara den som påtalar brister som studenter vill föra fram. Ansvaret för att de studerande känner till att de har rätt att välja skyddsombud ligger på huvudmannen för utbildningen. Mer information om studentskyddsombud finns på studentwebben.
Anmälan om nytt skyddsombud lämnas av medarbetaren på blanketten och skickas sedan till berörd facklig organisation. När det är ett huvudskyddsombud som utses ska det bifogas ett protokollsutdrag på utnämningen. Ifylld blankett skickas av skyddsombudets fackliga huvudorganisation till personalavdelningen vid SLU.
Alla skyddsombud och huvudskyddsombud har behörighet till IA-systemet (Informationssystem om arbetsmiljö) och får via systemet mejl med inrapporterade arbetsmiljöhändelser från medarbetare och studenter. Om du som skyddsombud eller huvudskyddsombud inte får dessa mejl, kontakta facklig representant för justering.
HR-specialisterna
HR-enheten, Personalavdelningen, SLU