Arbeta förebyggande mot diskriminering
Som arbetsgivare och utbildningsanordnare har SLU ett ansvar att motverka diskriminering och verka för lika rättigheter och möjligheter i vår verksamhet. I diskrimineringslagen kallas det för aktiva åtgärder. Arbetet kan samordnas med motsvarande steg i det systematiska arbetsmiljöarbete, SAM, som ska utföras enligt arbetsmiljölagen. Arbetet med aktiva åtgärder ska genomföras fortlöpande, liksom i SAM.
Arbetet ska dokumenteras i alla fyra steg. I vår roll som arbetsgivare ska vi samverka med arbetstagarna/facken, och i rollen som utbildningsanordnare ska vi samverka med studentrepresentanterna.
Grunder och typer av diskriminering
I arbetet med de fyra stegen ska ni utgå från de sju diskrimineringsgrunderna enligt diskrimineringslagen:
- kön
- könsidentitet eller könsuttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- sexuell läggning
- ålder
Läs mer om diskrimineringsgrunder hos diskrimineringsombudsmannen.
I diskrimineringslagen definieras sex typer av diskriminering:
- direkt diskriminering
- indirekt diskriminering
- trakasserier
- sexuella trakasserier
- bristande tillgänglighet
- instruktioner att diskriminera
Läs mer om olika typer av diskriminering hos diskrimineringsombudsmannen.
I diskrimineringslagen finns ett förbud mot repressalier och gäller den som har:
- anmält diskriminering
- påtalat att någon bryter mot diskrimineringslagen
- medverkat i en utredning om diskriminering
- avvisat eller fogat sig (gått med på mot sin vilja) i trakasserier eller sexuella trakasserier.
Läs mer om repressalier hos diskrimineringsombudsmannen.
Arbetet med aktiva åtgärder
Arbetet med aktiva åtgärder ska ske systematiskt och kontinuerligt i fyra steg.
- Undersöka om det finns risker för diskriminering, repressalier eller om det finns andra hinder för enskildas lika rättigheter och möjligheter i verksamheten
- Analysera orsaker till upptäckta risker och hinder.
- Vidta de förebyggande och främjande åtgärder som skäligen kan krävas.
- Följa upp och utvärdera arbetet
Aktiva åtgärder som arbetsgivare
Undersök och riskbedöm följande områden:
- arbetsförhållanden
- löner och andra anställningsvillkor
- rekrytering och befordran
- utbildning och övrig kompetensutveckling
- möjligheter att förena arbete med föräldraskap
Läs mer om de olika områdena som ska undersökas hos diskrimineringsombudsmannen.
Institutioners och avdelningars arbete
Institutioner och avdelningar bestämmer själva hur arbetet ska organiseras. Försök använda befintliga arbetsgrupper som exempelvis ledningsråd, samverkansgrupp eller arbetsplatsträff.
Stödmaterial i arbetet med aktiva åtgärder som arbetsgivare
Nedan finner ni material och länkar till guider gällande aktiva åtgärder. Handläggaren för jämställdhet och lika villkor på respektive fakultet och på HR-enheten finns som stöd för er i arbetet.
- De fyra stegen – guide för arbetsgivare
- Guide för JLV-arbete i lokal samverkansgrupp
- Lika villkorsspelet är en metod att undersöka risker och hinder – kontakta fakultetens JLV- handläggare eller er HR-specialist för att använda spelet.
- Läs mer om arbetsprocessens fyra steg hos diskrimineringsombudsmannen.
- Dokumentation och plan för aktiva åtgärder
- Handbok för arbete med jämställdhet och trans av RFSL
Aktiva åtgärder som utbildningsanordnare
Undersök och riskbedöm följande områden:
- antagnings- och rekryteringsförfarande
- undervisningsformer och organisering av utbildningen
- examinationer och bedömningar av studenternas prestationer
- studiemiljö
- möjligheter att förena studier med föräldraskap
Läs mer om de olika områdena som ska undersökas hos diskrimineringsombudsmannen.
Fakultet/institution och avdelningars arbete
Fakulteter/institutioner och berörda avdelningar bestämmer själva hur arbetet ska organiseras. Försök använda befintliga arbetsgrupper som exempelvis ledningsråd, samverkansgrupp eller arbetsplatsträff. Vid varje fakultet finns en kommitté för jämställdhet och lika villkor.
Stödmaterial i arbetet med aktiva åtgärder som utbildningsanordnare
Nedan finner ni länkar till guider, andra stödjande dokument och utbildningar. JLV-handläggarna vid respektive fakultet finns som stöd för er i arbetet.
- De fyra stegen – guide för utbildningsanordnare
- Lika villkorsspelet är en metod att undersöka risker och hinder – kontakta fakultetens JLV-handläggare eller er HR-specialist för att använda spelet.
- Metod att undersöka, steg 1 – utbildningsanordnare
- E-utbildning för studenter och anställda hos diskrimineringsombudsmannen.
- Dokumentation och plan för aktiva åtgärder
- Lika villkor vid externa besök – rättigheter, ansvar och skyldigheter
Att motverka sexuella trakasserier
SLU är med i ett forsknings- och samverkansprogram för att motverka sexuella trakasserier och genusbaserad utsatthet i akademin.
Läs om programmet och den prevalensstudie som genomförs våren 2021.
Läs mer om sexuella trakasserier
- Simonsson, Angelica. (2020). Förebyggande arbete mot sexuella trakasserier i svenskt och nordiskt arbetsliv – en forskningsöversikt. Utgiven av Nationella sekretariatet för genusforskning för Kantar Sifo. https://www.gu.se/nyheter/forsta-nordiska-forskningsoversikten-om-forebyggande-arbete-mot-sexuella-trakasserier
- Grubbström, Ann & Powell, Stina (2020). Persistent norms and the MeToo effect in Swedish forestry education. Scandinavian Journal of Forest Research.
https://doi.org/10.1080/02827581.2020.1791243 - Rudolfsson, Lisa et al. (2022). Enkätstudie om genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor. Enkätstudie om: Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor (ki.se)
- Bondestam, F. & Lundqvist, M., (2018). Sexuella Trakasserier i Akademin: En Internationell Forskningsöversikt. [online] Vetenskapsrådet.
https://www.vr.se/download/18.77b9d6db16ce4de8447187/156758227848 - Sjöström, Tina och Dolling, Ann. 2018. Rapport till utställningen #Slutavverkat, Jämställd återväxt
- LRF:s skrift Metoo i de gröna näringarna
metoo-i-det-grona-naringslivet.-lrfs-jamstalldhetsakademi-maj-2018.pdf (slu.se)