Övergripande ekonomiroll

Senast ändrad: 16 juni 2020

Övergripande ekonomirollen kräver ekonomikunskaper i form av en ekonomirelaterad högskoleutbildning eller likvärdig kompetens. Rollen är det huvudsakliga stödet till institutionen/motsvarande i frågor som rör ekonomiadministration. Rollen samordnar och kvalitetssäkrar ekonomiarbetet vid institutionen/motsvarande. Rollen stödjer även Beslutsstödsrollen med sin ekonomikompetens och genom att ta fram nödvändigt underlag.

Arbetsuppgifter

  • Kommunicera med den centrala processen/funktionen kring ekonomifrågor.
  • Rapportera fel och förbättringsförslag till den centrala processen/funktionen.
  • Informera den centrala processen/funktionen om förfallna kundfordringar som inte ska gå till inkasso.
  • Stöd vid ekonomisk uppföljning (t.ex. ta fram relevanta rapporter).
  • Ta ut rapporter vid förfrågan (kan även utföras av Ekonomiregistreringsrollen).
  • Samordna institutionens/motsvarande bokslutsarbete enligt ekonomienhetens anvisningar.
  • Upprätta bokslutsspecifikationer vid årsbokslut (kan även utföras av Ekonomiregistreringsrollen).
  • Kvalitetssäkra bokslut Analysera och kommentera bokslut.
  • Säkerställa rutiner för övrigt ekonomiarbete.
  • Följa upp av HST/HPR-ersättningar.
  • Ta fram objektsplan (kostnadsställe, projekt, fritt fält) för institutionen/motsvarande i samråd med överliggande nivåer.
  • Lägga upp fritt fält (kan även utföras av Ekonomiregistreringsrollen).
  • Kvalitetssäkra redovisning (har regler följts, är siffrorna rimliga).
  • Genomföra månadsavstämningar (kan även utföras av Ekonomiregistreringsrollen).
  • Sammanställa årlig projektöversyn för institutionen/motsvarande.
  • Granska lönekonteringar.

Kompetenskrav

  • Ekonomirelaterad högskoleutbildning eller likvärdig kompetens.
  • Kunskaper i engelska Kunskaper i SLU:s redovisningsmodell och kalkyleringsmodell.
  • Kunskaper i budgetverktyget.
  • Kunskaper i Agresso.
  • Kunskaper i PaletteArena.
Sidansvarig: plan-webb@slu.se