Ekonomiregistrerare

Senast ändrad: 16 oktober 2019

Ekonomiregistreringsrollen innehåller huvudsakligen arbetsuppgifter vilka innebär arbete i något av de ekonomiadministrativa systemen, Agresso, PaletteArena och Proceedo.

Rollen hanterar löpande bokföring, fakturering, kontering av beställningar och fakturor. Delar av dessa arbetsuppgifter kan även utföras av Övergripande ekonomirollen.

Arbetsuppgifter

  • Genomföra inventering av inventarier, ta fram underlag. 

Agresso

  • Löpande bokföring.
  • Registrera fördelningar/omföringar (t.ex. anslag, lokalkostnader, rättelser).
  • Lägga upp fritt fält (kan även utföras av Övergripande ekonomirollen).
  • Upprätta bokslutsspecifikationer vid årsbokslut (kan även utföras av Övergripande ekonomirollen).
  • Genomföra månadsavstämningar (kan även utföras av Övergripande ekonomirollen).
  • Ta emot och sammanställa underlag för fakturering.
  • Utreda fakturafrågor (t.ex. kontakt med leverantörer).
  • Fakturera (internt och externt) enligt gällande regler.
  • Registrera och betala ut stipendier i form av icke statliga medel till gästforskare och forskarstuderande.
  • Ta ut rapporter vid förfrågan (kan även utföras av Övergripande ekonomirollen)

PaletteArena

  • Stöd till institutionens/motsvarande mottagare av fakturor i PaletteArena.
  • Kontera fakturor enligt gällande regler.
  • Hantera roller (t.ex. lägga till och ta bort mottagare, flödesförslag) .
  • Matcha fakturor som kommer från en beställning.

Proceedo

  • Kontera beställningar enligt gällande regler.

Kompetenskrav

  • Grundläggande ekonomikunskaper (gymnasieekonom eller motsvarande).
  • Kunskaper i relevanta delar av SLU:s redovisningsmodell och andra regelverk.
  • Kunskaper i Agresso.
  • Kunskaper i PaletteArena.
  • Kunskaper i Proceedo.
Sidansvarig: plan-webb@slu.se