Nyhet

Ny medarbetarpolicy med stödmaterial för chefer

Publicerad: 24 januari 2025

Policyn är framtagen för att stärka dialogen kring medarbetarskap, arbetsmiljö och förväntningar på arbetsplatsen och är en viktig del i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Syftet med policyn är att tydliggöra förväntningarna på hur vi som chefer och medarbetare bemöter varandra, utför våra arbetsuppgifter och interagerar med omvärlden. Policyn ersätter en tidigare personalpolicy som varit i bruk i nästan 25 år.

– Det var verkligen dags för en översyn och den nya policyn ger oss en bättre grund att stå på när det gäller att hantera både vardagliga situationer och mer komplexa utmaningar i arbetsmiljön. Det kan handla om hantering av situationer som kräver klargöranden och gränssättning, säger Anna-Karin Olofsdotter, personaldirektör.

Stödmaterial för chefer

En av de viktigaste funktionerna med den nya policyn är att skapa en tydligare riktning för vad som är ett önskvärt och professionellt uppträdande. För att underlätta för dig som chef så finns det både informationsmaterial om policyn och underlag till en workshop.

– Vi vill att detta ska vara ett levande dokument som används i vardagen och att den ger oss verktygen för att bli ännu bättre tillsammans. Jag hoppas därför att policyn kommer att användas som grund för dialog ute i arbetsgrupperna, säger Anna-Karin Olofsdotter. 

Du hittar allt stödmaterial på chefsportalen

Än så länge finns stödmaterialet endast på svenska, men kommer att översättas till engelska.

Förutom materialet så kan du också ta hjälp av din HR-specialist i arbetet med implementeringen av policyn i din verksamhet.