Nyhet

Snart påbörjas aktivering av vårt nya nätverk i Undervisningshuset i Ultuna!

Publicerad: 10 september 2025

Aktiveringen sker 11 – 19 september.

Hur ansluter jag till nätverket?

Se till att din dator är omstartad och uppdaterad. När det nya WiFi:t aktiveras kommer din dator automatiskt att ansluta, förutsatt att den hanteras av SLU:s IT-avdelning.

Andra enheter kan anslutas manuellt till gästnätet via enhetens WiFi-meny.

Studenter hänvisas till eduroam där inloggning sker på samma sätt som tidigare.

Det nya nätverket heter SLU-WiFi (managed) vid automatisk anslutning med Windows-enheter, SLU Wifi för andra enheter som hanteras av SLU:s IT-avdelning, SLU Guest för övriga enheter och eduroam för studenter.

När aktiveras WiFi-nätverket?

Aktiveringen sker 11 – 19 september. Vi kommer inleda aktiveringen i tentamenssalarna därefter fortsätter vi med undervisningssalarna i byggnaden.

Kommer installationen av det nya nätverket att påverka mitt arbete?

Det kommer att förekomma instabilitet när nätverket aktiveras. Vi strävar efter att minimera eventuella störningar och säkerställa att övergången sker så smidigt som möjligt under det planerade tidsfönster.

Först aktiveras endast det trådlösa nätverket (WiFi), under tiden går det bra att nyttja det trådbundna nätverket.

Efter att WiFi är aktiverat, påbörjas även utbytet och aktiveringen av det trådbundna nätverket. Under den tiden fungerar det att nyttja det nya WiFi:t.

Fakta:

Förändringar i nätverket för dig som student!

Under höstterminen 2025 gör vi förändringar i hur du som student ansluter till SLU:s nätverk. Syftet är att förbättra säkerheten både för dig och SLU:s system.

Efter denna förändring kommer du endast kunna använda eduroam när du kopplar upp dit mot internet på campus. Om du har problem att ansluta – följ instruktionerna eller kontakta support (se nedan).
Instruktioner för inlogg på eduroam

 

Vad gör jag om det inte fungerar?

På vår Self Service Portal hittar du mer information om bytet till det nya nätverket.

Det går även att kontakta Servicedesk och skapa ett ärende:

 


Kontaktinformation

Projekt Nät 2.0

IT-avdelningen, Sektionen för IT-infrastruktur

Olympia Pispas, olympia.pispas@slu.se
+46 70 657 0199