Linus Rosén och Monika Johansson får SLU:s individuella pedagogiska pris år 2024. Prisutdelningen sker i samband med promotionshögtiden i oktober.
SLU delar årligen ut två pedagogiska pris för "föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning." I år delas två individuella pris på 25 000 kronor vardera ut, baserat på nomineringar från studenter och lärare.
Trygga lärprocesser och roligt lärande
Linus Rosén, forskare vid institutionen för stad och land, prisas bland annat för sin goda kommunikation och trygga lärprocesser (läs hela motiveringen längre ned).
- Det är fantastiskt hedrande, särskilt eftersom nomineringen kommer från studenterna själva. Det glädjer mig verkligen att min undervisning uppskattas. Även om priset är individuellt är undervisning en kollektiv gärning och jag hämtar mycket inspiration från både studenter och kollegor. Studenternas engagemang och nyfikenhet är sedan det som gör en levande pedagogik möjlig, säger Linus Rosén.
Monika Johansson, universitetslektor vid institutionen för molekylära vetenskaper, tilldelas sitt pris bland annat för sin skicklighet i att förklara komplexa ämnen på ett begripligt sätt (läs hela motiveringen längre ned).
- Jag blev jätteglad och överraskad när prorektor Pär Forslund ringde och berättade att jag fått priset. Det här är stort för mig och jag vill tacka de som nominerade mig till priset, säger Monika Johansson.
Motiveringen till priserna
Linus Rosén, forskare vid institutionen för stad och land, ger studenterna bästa förutsättningar att tillgodogöra sig kursernas innehåll. Detta genom att skapa en tydlig kursstruktur, bra kommunikation samt, en förutsägbarhet som ger trygghet i lärprocessen. Som kursledare och föreläsare är Linus uppmuntrande, lyhörd och nyfiken. Studenterna upplever Linus som en inspirerande pedagog som lyssnar in gruppen och sedan varierar undervisningen på ett mycket kreativt och pedagogiskt sätt.
Monika Johansson, universitetslektor vid institutionen för molekylära vetenskaper, har under många år varit mycket uppskattad som lärare, kursledare och studierektor för forskarutbildningen vid institutionen. Hon skapar en gynnsam inlärningsmiljö samt har en förmåga att förklara komplexa ämnen på ett begripligt sätt. Genom kreativa metoder gör Monika lärandet roligt och inkluderande, och hon har också arbetat mycket med att utveckla sina studenters generiska färdigheter i till exempel presentationsteknik.