Två pristagare får årets pedagogiska pris

Publicerad: 29 augusti 2024

Linus Rosén och Monika Johansson får SLU:s individuella pedagogiska pris år 2024. Prisutdelningen sker i samband med promotionshögtiden i oktober.

SLU delar årligen ut två pedagogiska pris för "föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning." I år delas två individuella pris på 25 000 kronor vardera ut, baserat på nomineringar från studenter och lärare.

Trygga lärprocesser och roligt lärande

Linus Rosén, forskare vid institutionen för stad och land, prisas bland annat för sin goda kommunikation och trygga lärprocesser (läs hela motiveringen längre ned).

- Det är fantastiskt hedrande, särskilt eftersom nomineringen kommer från studenterna själva. Det glädjer mig verkligen att min undervisning uppskattas. Även om priset är individuellt är undervisning en kollektiv gärning och jag hämtar mycket inspiration från både studenter och kollegor. Studenternas engagemang och nyfikenhet är sedan det som gör en levande pedagogik möjlig, säger Linus Rosén.

Monika Johansson, universitetslektor vid institutionen för molekylära vetenskaper, tilldelas sitt pris bland annat för sin skicklighet i att förklara komplexa ämnen på ett begripligt sätt (läs hela motiveringen längre ned).

- Jag blev jätteglad och överraskad när prorektor Pär Forslund ringde och berättade att jag fått priset. Det här är stort för mig och jag vill tacka de som nominerade mig till priset, säger Monika Johansson.

Motiveringen till priserna

Linus Rosén, forskare vid institutionen för stad och land, ger studenterna bästa förutsättningar att tillgodogöra sig kursernas innehåll. Detta genom att skapa en tydlig kursstruktur, bra kommunikation samt, en förutsägbarhet som ger trygghet i lärprocessen. Som kursledare och föreläsare är Linus uppmuntrande, lyhörd och nyfiken. Studenterna upplever Linus som en inspirerande pedagog som lyssnar in gruppen och sedan varierar undervisningen på ett mycket kreativt och pedagogiskt sätt.

Monika Johansson, universitetslektor vid institutionen för molekylära vetenskaper, har under många år varit mycket uppskattad som lärare, kursledare och studierektor för forskarutbildningen vid institutionen. Hon skapar en gynnsam inlärningsmiljö samt har en förmåga att förklara komplexa ämnen på ett begripligt sätt. Genom kreativa metoder gör Monika lärandet roligt och inkluderande, och hon har också arbetat mycket med att utveckla sina studenters generiska färdigheter i till exempel presentationsteknik.

Fakta:

SLU delar varje år ut två pedagogiska pris för "föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning". Ett pris är alltid individuellt och ett kan vara ett lagpris. SLU delar i år ut två individuella pedagogiska pris. Totalt nominerades 26 personer till det individuella priset samt fyra nomineringar till lagpriset.

Nomineringarna sammanställs och handläggs av avdelningen för lärande och digitalisering. Ett underlag skickas till prorektor, PN-ordförande från varje fakultet samt två studentrepresentanter från SLUSS för synpunkter. Handläggaren tar sedan i samråd med prorektor fram ett slutligt förslag till rektorsbeslut utifrån inkomna synpunkter.

Läs mer om Pedagogiska priset