Klimatspelet lanserat på Bokmässan
September 2024 lanserades det nya KliMATspelet med målgruppen elever på högstadiet och gymnasiet. Lärare, bibliotekarier och studenter kunde testa det kostnadsfria spelet tillsammans med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet SLU. Utmaningen är att balansera självförsörjning, klimatnytta och biologisk mångfald.
Utvecklingen av spelet har tagit fem år och bygger på intensivt samarbete mellan bland andra SLU, Högskolan i Skövde och IUS innovation.
– Vi har mött många nyfikna och positiva lärare här på Bokmässan. De uppskattar spelets komplexitet och har gett oss beröm för att vi har fått med många olika aspekter, berättar projektledaren Christina Lundström, forskare på SLU Råd Nu.
– Det unika med just detta spel är att spelet tar upp flera viktiga samhällsmål och konflikter mellan dem. Det handlar om klimat, biologisk mångfald och balansen mellan konsumtion och produktion av mat. Mat är en naturlig del av elevernas vardag som ger en bra ingång till de här stora frågorna. Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Här får eleverna anta en utmaning och själva undersöka vad som krävs för att producera den mat vi behöver i Sverige.
Niklas Lundberg på IUS innovation berättar att man har jobbat nära forskare, lärare och elever.
– Det har varit väldigt lärorikt också för oss som utvecklat spelet att få insikt till exempel om hur viktigt det är med biologisk mångfald och betande djur. I framtiden kan spelet utvecklas med fler områden som fiske och vi kan fånga upp fler synpunkter från konsumenterna.
Målgruppen för spelet är lärare och elever på högstadiet och i gymnasiet. Spelet är kostnadsfritt och anpassat till kursplanemål i ämnena naturkunskap, biologi och geografi på gymnasiet samt biologi, geografi, hem- och konsumentkunskap på högstadiet. Mats Wiktorsson på SLU Holding har i undersökningar sett en ökad efterfrågan från lärare.
– Digitala spel är effektiva verktyg för upplevelsebaserad inlärning och erbjuder nya sätt att nå fram till eleverna som kan komplettera den traditionella undervisningen.
Serious games eller lärande spel som KliMATspelet är en typ av digitala spel på framväxt.
-----------
Testa spelet på klimatspelet.se
Anta utmaningen: Fixa Sveriges matssystem, rädda den biologiska mångfalden och klimatet.