Ny lokalplanerare är nyckelspelare i Alnarps campusutveckling

Publicerad: 01 september 2023
Porträttbild på Theodora Mårtensson

Nu är Theodora Mårtensson på plats, SLU:s nya lokalplanerare med placering i Alnarp. En viktig funktion som kommer att ha huvudfokus på den utveckling som kommer att ske på campus under de kommande åren.

Att få hugga tag i de spännande lokalfrågorna på campus Alnarp är något som Theodora ser mycket fram emot.

– Det är en spännande och intensiv period som väntar de kommande åren. Det nya tågstoppet i Alnarp innebär nya möjligheter och då är det viktigt att kunna bidra till att våra lokaler som ses över blir funktionella för verksamheterna, säger Theodora. Jag har förstås inte koll på alla detaljer ännu, men det ska bli väldigt spännande. Dessutom gillar jag när det händer mycket, säger Theodora.

Närmast kommer Theodora från Svedala kommun och med erfarenheterna därifrån hoppas hon kunna bidra till SLU:s lokalutveckling.

– I Svedala hade jag en förvaltande och projektledande roll med fokus på Svedala kommuns egenägda lokalbestånd. Under åren har jag utvecklat ett strukturerat arbetssätt för att jobba både med analysen av verksamheternas behov och med dialog för att skapa förståelse för de aktuella förutsättningarna, säger Theodora.

Att Theodora skulle bli lokalplanerare var inte en självklarhet. Tvärtom, redan som riktigt ung bestämde hon sig för att bli tvärflöjtist och efter studier på Musikhögskolan jobbade hon sedan som orkestermusiker i några år. Men Theodora ville ha nya utmaningar och via jobb som försäljningschef i olika branscher landade hon slutligen i en utbildning till Facility Manager. Ett val hon inte har ångrat.

– Jag har nu jobbat som lokalplanerare i sju år och jag trivs väldigt bra med jobbet. Men efter åren i Svedala kände jag att det var dags för nya utmaningar. När jag hittade tjänsten på SLU i Alnarp kände jag direkt att detta skulle passa mig, främst för att jag lockades av det viktiga arbetet som SLU bedriver framför allt inom hållbarhet, men såklart även eftersom jag har ett stort trädgårds- och växtintresse. Det i kombination med att jag var intresserad av att arbeta i en statlig verksamhet fick mig att söka. Jag har gått många promenader i parken och på campus så nu ser jag verkligen fram emot att få ha Alnarp som min arbetsplats och samtidigt kunna bidra till SLU:s långsiktiga mål.

Några snabba om Theodora

Född: i Rumänien, kom till Sverige som 15-åring, bott i Skåne sedan 1991.

Familj: Två döttrar, varav en studerar på college i USA och en tar studenten nästa år.

Bor: I Tygelsjö sedan snart 20 år. Har även ett andra hem på sydkusten i Spanien, där familjen gärna tillbringar ledigheter.

När Theodora inte är på jobbet: Sköter trädgården, motionerar och reser. Nästa längre resa får gärna gå till Asien som hon ännu inte har besökt.

Fakta:

Om tjänsten

Tjänsten som lokalplanerare är placerad på avdelningen för Infrastruktur, enheten lokaler och projekt som bland annat har som uppgift att tillhandhålla kostnadseffektiva, hållbara och väl fungerande lokaler för verksamheten och i det arbetet hanterar fastighetsfrågor i både inhyrt och eget ägt bestånd.

Theodora kommer att ha sin placering i Alnarp och sin fysiska arbetsplats i kanslihuset.