Lantmästarstudenter på resa i Nederländerna

Publicerad: 06 mars 2023
Studenter på studiebesök

SLUs lantmästarstudenter med ekonomiinriktning läser i årskurs tre kursen Strategisk företagsledning, som inkluderar en studieresa med företagsbesök utomlands. I år gick resan till Nederländerna under några intensiva dagar. Studenterna besökte många intressanta företagare som på olika sätt valt en egen väg i sin verksamhet. Från svampodling i kaffesump till en flytande mjölkgård och en tomatodling med avancerad AI-teknik.

Du kan följa resan i efterhand på Lantmästarkårens Facebooksida. Eller genom kortversionen nedan. Researrangör var Erik Hunter, institutionen för människa och samhälle. För att finansiera resan har studenterna tidigare under året arbetat hårt med att knyta upp sponsorer.

Dag 1

Besök på företaget Roterswam som odlar svamp i kaffesump, därefter väntade Floating Farm, världens första mjölkgård på vatten. Det flytande mjölkstallet ligger i Rotterdam och har 40 mjölkande kor på flottens andra plan, på nedre plan finns foderkök, mejeri och utrustning för pelletering av gödseln. Företagets ledord är recirkularitet och mjölk nära konsument och stad. Djuren utfodras med matavfall från staden samt gräs. Mjölken och förädlade produkter säljs sedan till kunder och konsumenter i närområdet.

Dag 2

Besök hos Henriëtte och Alfons på Natuurlijk Tomaat. Två inspirerande entreprenörer som med sina 3 hektar växthus producerar främst tomat, paprika och gurka men även arbetar med konferens- och turistverksamhet. Dagen fortsatte på Tomato World, ett försök- och utbildningscentrum inom tomatodling. Här testas bland annat hur AI-teknik kan användas för att optimera odlingen samt försök med olika material för odlingsbäddarna, som stenull, torv och skalet från kokosnötter.

Dag 3

Dagen började på växtodlingsgården Van Den Borne Aardappelen som brukar cirka 1000 hektar med potatis som huvudgröda. Företagets starka sida är precisionsodling där de använder sig av unik teknik som bland annat drönare, markprover, satelliter och kvävesensorer för att kartlägga fältens näringsvärden och jordsammansättning. Därefter besök på två mjölkgårdar. Först hos familjen De Groot som bedriver mjölk och äggproduktion med tillhörande gårdsbutik och B&B. Mjölkproduktionen drivs med 100 Holsteinkor som avkastar strax över 10 000 kg ECM. Dagen avslutades på ett företag med 60 Fleckviehkor.

Dag 4

Besök på ZLTO – Nederländernas motsvarighet till LRF. Därefter besök på företaget De Kruidenaer som odlar örter och paprika. Företaget drivs av paret Jacqueline och Christ Monden som till största delen fokuserar på odling av basilika i växthus på 3,5 hektar samt paprikaodling på 5 hektar.

Dag 5

Van der Avoird Trayplant som producerar jordgubbs -och hallonplantor genom att ta rotsticklingar och sticklingar från moderplantor. Försäljningen sker över hela världen men framför allt till Europa och Nordafrika. Dagen avslutades på De heische hoeve, ett företag som av misstag lyckades producera en idag prisbelönt singel malt whisky. Här blev det förstås provning av produkterna.

Dag 6

Besök hos Herman Schlepers som driver en växtodlingsgård i norra delen av Nederländerna. På gårdens 109 hektar produceras allt från vete och potatis till tulpaner, morötter och lök. Området där gården ligger låg helt under vatten för så sent som 60 år sedan och det resulterar i speciella förutsättningar men framför allt en bördig jord.