Hallonmaräng i blomsterurnorna på campus till nästa sommar

Publicerad: 23 oktober 2023

Tävlingen om vilket blomsterarrangemang som ska fylla urnorna runt Campus Ultuna nästa sommar har avgjorts. Bidraget är "en hallondröm med inslag av lakrits".

När novembermörkret närmar sig och växtligheten drar sig tillbaka för vintern, vad passar väl bättre än en smygtitt på nästa sommars blomsterprakt?

Runt om Campus Ultuna har sommarens urnor precis tömts och plockats bort, men planeringen för nästa år är redan klar. Det har gjorts genom ett tävlingsmoment i kursen Urbanekologi och växtkännedomlandskapsingenjörsprogrammet i Uppsala.

Det vinnande bidraget "Hallonmaräng" togs fram av Sofia Rutström, Sofie Henriksson och Caroline Hallsten.

Ur juryns motivering: "En läcker komposition i vitt och rosa som säkert kan dra blickarna till sig och lysa upp omgivningen. Kompositionen passar platsen och urnorna samtidigt som den sticker ut som lite annorlunda. Färgkombination och komposition återspeglar temat Hallonmaräng väl. En komposition med mycket energi".

Juryn bestod av Helena Espmark, universitetsjunkt vid institutionen för stad och land, Viviann Blomgren och Susanne Evans Sjögren från Uppsala kommun samt Roger Holt från Kunskapsparken, Ultuna.

Läs studenternas bidrag i sin helhet här