Lovande siffror

Publicerad: 29 april 2022

Ola Lindroos, vicedekan utbildningsfrågor sammanfattar vårens ansökningsomgång.

Inför hösten ser det lovande ut för fakultetens program, trots en minst 10-procentig minskning i söktryck på SLU och andra lärosäten.

De tre kandidatprogrammen som har ersatt jägmästarprogrammet har lockat 130 förstahandssökande i år i den nationella sökomgången. Tittar man på hur det såg ut sista året för jägmästarprogrammet har vi ökat förstahandssökandet med 51 studenter. I den internationella sökomgången har alla våra program ökat. Dessa studenter söker tidigare än de nationella, och de sökande som uppfyller kraven har också antagits till programmen. Totalt 105 internationella studenter har antagits till något av våra masterprogram, vilket är mer än dubbelt så många som i ifjol. Nu hoppas vi givetvis att ökningen i söktryck också resulterar i ökat antal studenter som påbörjar programmen i höst.