SLU medlem i nätverk för mänskliga rättigheter och akademisk frihet

Publicerad: 28 februari 2022

Sedan slutet av januari är SLU medlem i det internationella nätverket Scholars at Risk. Det är ett nätverk med 570 universitet över hela världen som stödjer och försvarar principerna om akademisk frihet och försvar för mänskliga rättigheter för forskare.

SAR-nätverket består av 570 universitet i världen och finns representerat i 40 länder. SLU ingår som en del av det svenska nätverket SAR-Sweden som leds från Göteborgs universitet. Nätverket omfattar samtliga svenska universitet och en rad av högskolorna.

– Att vara medlem i Scholars at risk är en tydlig signal om att SLU står upp för de mänskliga rättigheterna och den akademiska friheten, säger Ylva Hillbur, vicerektor för internationella relationer.

Scholars at risk har en omfattande verksamhet som – förutom att ge förföljda forskare en fristad – inbegriper samverkan om omvärldsbevakning, informationsutbyte och kontakt med myndigheter. SAR bedriver påverkansarbete på olika håll i världen. Båda SAR centralt och SAR-Sweden arrangerar en mängd aktiviteter riktade till anställda och studenter.

Geir Löe på utbildningsavdelningen är kontaktperson på SLU.

Webbsida

Här är Scholars at risks svenska webb

Geir Löe, internationell handläggare
Utbildningsavdelningen, SLU