Analys av Uppsalas avloppsvatten för att mäta droganvändningen

Publicerad: 28 juni 2021
Person i labbrock som tar emot en låda. TV-bild med textning  "Nu har vi kommit till SLU där våra prover ska analyseras".

SVT Uppsala och UNT har tagit hjälp av en forskare vid institutionen för vatten och miljö för att via avloppsvatten analysera droganvändningen i Uppsala.

SVT Uppsala och UNT (Upsala nya tidning) gör just nu en gemensam granskning av droganvändningen i Uppsala, med fokus på nätdrogen kristall. I arbetet har de även tagit hjälp av docent Foon Yin Lai vid institutionen för vatten och miljö.

Foon Yin Lai har erfarenhet av att analysera droganvändningen via avloppsvatten och har sedan 2019 ansvarat för analyserna av Uppsalas och Stockholms avloppsvatten för EMCDDA:s rapporter. EMCDDA är ett EU-organ som mäter droganvändningen och drogberoendet i Europa.

Provtagningen och analyserna för SVT Uppsala och UNT genomfördes enligt EMCDDA:s riktlinjer. De fyra droger som analyserades var kokain, amfetamin, MDMA (ecstasy) och metamfetamin. Nätdrogen kristall är i nuläget inte möjligt att analysera via avloppsvattnet. Ett resultat av mätningarna är att användningen av amfetamin var nästan dubbelt så hög under den analyserade veckan, 21-27 maj i år, jämfört med motsvarande mätning år 2019.

Mätningarna från år 2019 har precis (29 juni 2021) publicerats i den vetenskapliga tidskriften Scientific reports i artikeln "Mining chemical information in Swedish wastewaters for simultaneous assessment of population consumption, treatment efficiency and environmental discharge of illicit drugs".

Mer information

SVT Uppsalas artikel och TV-inslag ”Avloppsvattnet avslöjar: Uppsalaborna drar 4 000 linor kokain på en vecka”

UNT:s artikel (låst för prenumeranter) ”Uppsalaborna drar 4 000 linor kokain – på en vecka”

UNT:s TV-inslag (låst artikel) ”Följ med när avloppsvattnet drogtestas”

SLU-nyhet från 2020 om de europeiska analyserna av avloppsvattnet år 2019 ”Avloppsvattenanalyser avslöjar droganvändning i Sverige och Europa”

Haalck, I., Löffler, P., Baduel, C. m.fl. 2021. Mining chemical information in Swedish wastewaters for simultaneous assessment of population consumption, treatment efficiency and environmental discharge of illicit drugs. Sci Rep 11, 13510 (2021).

EMCDDA står för The European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction.