Nysatsning på forskarskolor på NJ

Publicerad: 20 oktober 2021
Farmakologisk behandling av myggor, foto.

Vid SLU finns det ett antal forskarskolor som drivs av respektive fakultet. Vid NJ-fakulteten finns för närvarande sju forskarskolor. SLU:s styrelse kommer enligt uppgift att besluta om att satsa på forskarskolor och att dessa ska ingå i den ordinarie verksamheten.

Den nya satsningen gäller tillsvidare från och med våren 2022 och omfattar preliminärt 5 mnkr per år inklusive NJ-fakultetens medfinansiering. De befintliga forskarskolorna måste senast den 6 december skicka in en ansökan för den planerade verksamheten under de kommande fyra åren.

Även förslag på nya forskarskolor välkomnas. Dessa måste göra samma ansökningsförfarande. De forskarskolor som tilldelas medel får uppdraget tills vidare men planering och budget kommer fortfarande krävas över fyraårscykler.

Här finns blanketten som ska användas

Ansökningarna kommer att granskas av forskarutbildningsnämnden (NJ-Fun). Den tar sedan ställning till vilka forskarskolor som bör drivas och lämnar förslag till fakultetsnämnden som fattar det slutliga beslutet.

Mer information

SLU:s styrelse kommer enligt uppgift att besluta om att fortsätta satsningen på forskarskolor. Utlysningen vänder sig till såväl befintliga forskarskolor som nya initiativ.

Läs mer här om satsningen