Johan Stenberg blir ny föreståndare för CBC

Publicerad: 20 augusti 2020
Porträttfoto av en man utomhus. Foto.

Sedan 1: a juli 2020 har SLU Centrum för biologisk bekämpning, CBC, en ny föreståndare. Johan Stenberg, professor vid institutionen för växtskyddsbiologi i Alnarp tar över efter Mattias Jonsson.

Johan Stenberg var tidigare ställföreträdande föreståndare för CBC. Vid CBC undersöker Johan hur grödornas egenskaper och odlingarnas genetiska diversitet kan optimeras för att gynna rovlevande organismer i växtodlingar.

Mattias Jonsson från institutionen för ekologi har varit föreståndare under 2019 och under vårterminen 2020. Nu har Mattias fått en lektorstjänst och avgår därför som föreståndare, men kommer fortsätta att vara en viktig del av CBC.

– Jag ser fram emot att sätta extra fokus på biologisk bekämpning nu under FN:s internationella växtskyddsår 2020. Genom CBC kommer vi fortsätta att involvera och stödja alla SLU-forskare som jobbar med biologisk bekämpning. Det är ett viktigt arbete och vi siktar på att SLU ska vara bland de världsledande universiteten inom området, säger Johan.

CBC får också en ny ställföreträdande föreståndare, Magnus Karlsson. Magnus hör till institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi och forskar främst på svampars interaktioner med betydelse för uppkomst av växtsjukdomar och biologisk bekämpning av dessa sjukdomar.

Fakta:

SLU Centrum för biologisk bekämpning (CBC) drivs av SLU på uppdrag av regeringen och har fokus på bekämpning av skadliga organismer med andra levande organismer. CBC bidrar till en hållbar användning av biologiska resurser och är en kompetensdriven aktör inom biologisk bekämpning, både nationellt och internationellt.

Centret är virtuellt med forskare utspridda över olika SLU-institutioner i Uppsala och Alnarp.

Läs mer om Kompetenscentrum för biologisk bekämpning, CBC, här.

Johan A. Stenberg, Professor
Institutionen för växtskyddsbiologi, SLU