Åtgärder för minskad smittspridning

Publicerad: 14 augusti 2020

För att hålla avstånd och få en bra logistik i gemensamma undervisningslokaler och på campusgemensamma ytor görs flera åtgärder. SLU Service ansvarar för det fysiska utförandet på dessa ytor på huvudorterna. För ytor utöver dessa ansvarar respektive intendentur/ort. Allt ska vara klart vid terminsstart HT20.

Uppdaterad 26 augusti

Möblering i salar

• Oavsett möblering ansvarar lärare/föreläsare att uppmana deltagare att inta platser enligt gällande avstånd. Information om det sker via e-post och webben.
  • Nytt maxantal i undervisningssalar med hänsyn taget till avstånd är uträknat och finns på medarbetarwebben
  • I undervisningssalar där så går tas ett antal stolar bort och bord dras isär för att öka avståndet. Där behov finns tas första raden bort eller spärras av för att öka avstånd till lärare/föreläsare.
  • I aulor och stora gradängsalar spärras bänkrader av som inte får beträdas. Platser lämnas så att deltagare kan spridas ut på ett lagom utspritt område av salen. Avspärrning sker med befintliga kedjor eller färgat band/tejp.

Studentkök

• De flesta mikrovågsugnar är fast installerade och ska inte flyttas till andra ytor.
  • Bord på befintliga matplatser dras isär för att öka avståndet. Fler bord med sittplatser i anslutning till studentkök skapas där så är möjligt.
  • Studenter uppmanas via olika kanaler att ha med sig kall mat för att minimera trängsel i kök.

Handspritstationer

• Stabila och flyttbara golvstativ med handspritshållare placeras ut i anslutning till entréer, studentkök och utvalda gemensamma ytor där studenter och besökare rör sig. Lokalvården sköter löpande påfyllning och beställning av ny handsprit.
  • I eller utanför datasalar finns desinfektionsmedel och papper så att studenterna själva kan torka av tangentborden utöver lokalvårdens kontinuerliga desinficering.

Skyltning

• Klistermärken med fotsteg fästs på golvet där köer brukar bildas.
  • Tejp/färgat band blockar av rader i aulor och stora gradängsalar som inte ska nyttjas.
  • SLU har skapat egna skyltar med uppmaning att hålla avstånd. Dessa sätts upp på anslagstavlor, golvskyltar, utanför vissa grupprum, i studentkök och på andra lämpliga platser.
  • SLU har skapat egna beachflaggor. Alla huvudorter får 1-2 st att ställa ut vid huvudentré eller på annan lämplig plats.
  • Där digitala informationsskärmar finns används dessa för att uppmana studenter och medarbetare att tänka på att hålla avstånd.
  • Huvudentrédörrar samt dörrar till vissa stora salar märks upp med laminerade skyltar "IN" och "OUT" för att säkra logistik där många möts. SLU Service tillhandahåller skyltarna och sätter upp dem i samråd med respektive hus serviceorganisation.
  • All text på skyltar är enbart på engelska

Stänkskydd i plexiglas (s.k. Splash guards)

• Stänkskydd i formatet 95*90 cm är beställt till huvudorterna. Dessa placeras i Servicecenter och på vissa andra fast bemannade "receptioner" och liknande.
  • Tentamensservice har egna stänkskydd att användas då studenter prickas av vid passage in och ut i salarna.
  • Ett antal extra stänkskydd finns och lånas ut till de som har behov vid enstaka tillfällen under begränsad tid t.ex. till event och examinationer som inte hanteras via Tentamensservice. Kontakta närmaste Servicecenter för att boka.

Munskydd

• SLU följer FHM rekommendationer gällande munskydd. Utgångspunkten är att personer som önskar munskydd själv förser sig med det.

Intendenturer och andra orter där undervisning bedrivs

• Intendenterna vid Bio C, MVM och Ekologi C i Uppsala har informerats om vad som planeras inför hösten. Intendenturerna ansvarar för eventuella anpassningar i husen på ytor som inte är undervisningslokaler och gemensamma studentytor.
  • Skinnskatteberg har informerats om vilka åtgärder som görs vid huvudorterna och hanterar själva likvärdiga åtgärder lokalt.
  • Information om vart man kan få fler av SLU:s skyltar som uppmanar till att hålla avstånd kommer inom kort.

Terminsstart:

Läs mer om förberedelser inför uppropsdagen 31 augusti.

• Uppmana studenterna att lämna campusområdet efter uppropen.
  • Uppmana studenterna att i möjligaste mån inte åka kollektivtrafik.

AD-konton och passerkort

Nya studenter med svenskt personnummer kan i år vid terminsstart få ut sina användarkonton digitalt. Detta mycket för att undvika långa köer till kundmottagningen hos IT-avdelningen.

Passerkort lämnas som vanligt ut i Servicecenter. Det förbereds för att kösystemet ska fungera så bra som möjligt. Ett maxantal personer kommer tillåtas vara i lobbyn samtidigt. Överstigs antalet uppmanar medarbetare inom serviceorganisationen studenterna att återkomma vid senare tillfälle.