Årets designtävling avgjord!

Publicerad: 27 augusti 2020

I samband med Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbunds SKKF öppna omröstning för allmänheten, 17 juni–5 augusti, röstade deltagarna fram vinnarna i årets tävling, som i år arrangerades för åttonde gången.

Ängskastellet, av Emma Nilsson och Ossian Trotzig, studenter i landskapsarkitektur, SLU Ultuna, tar emot förstapriset på 10 000 kronor.

Vila Liva, av Max Ekholm och Tove Hjohansson, studenter i landskapsarkitektur, SLU Ultuna, tar emot andrapriset på 5 000 kronor.

Stillhetens ö, av Henrik Wangsten, student i landskapsarkitektur, SLU Alnarp, tar emot tredjepriset på 5 000 kronor.

Tankesmedjan Movium firar dessa vinnare den 4 september då Ronny Holm från SKKF delar ut pris till de vinnande studenterna.

Fakta:

Tävlingen arrangerades av Tankesmedjan Movium vid SLU, Sveriges Kyrkogårds- och Krematorieförbund (SKKF) och Sveriges Stenindustriförbundet, i samarbete med SLU. Tävlingen vände sig till studerande vid SLU:s program för landskapsarkitektur, landskapsingenjör samt trädgårdsingenjör-design.

Juryn som fattade det slutgiltiga beslutet kring nominerade förslag bestod av Anna Jaderyd, Borås pastorat, Caroline Dahl, Tankesmedjan Movium, Monica Sandberg, Landskapsgruppen AB, Jitka Svensson, SLU, Kurt Johansson, STEN Sveriges Stenindustriförbund och Ronny Holm, SKKF.

För frågor och mer information kontakta:

Parvin Mazandarani
Tankesmedjan Movium

Tankesmedjan Movium arbetar med stadsutvecklingsfrågor och finns vid SLU i Alnarp. I arbetet med stadsutveckling utgår man från livet i städerna för att skapa städer som får både människor och vegetation att växa.