Stort deltagande när SLU:s avgångsstudenter hedrades på virtuella Thesis Day

Publicerad: 28 maj 2020

Den 27 maj genomfördes Thesis Day för tredje året på SLU, denna gång virtuellt. Drygt 750 personer såg den live-streamade avtackningen av studenterna och den digitala posterutställningen har redan fått många besök.

Under våren har SLU:s studenter som skrivit exjobb fått möjlighet att göra vetenskapliga postrar och bjudits in att ställa ut dem digitalt. Utställningen öppnades på Thesis Day och under avtackningen av studenterna tillkännagavs vinnarna för bästa poster.

Rebecca Johansson och Linn Torstensson som pluggar på masterprogrammet Sustainable Food Systems tog hem förstapriset med postern Old food habits die Hard -combine old habits with new sustainable alternatives. I sin uppsats konstaterar de att våra matvanor måste förändras för att hantera inte bara våra livsstilssjukdomar utan även de klimatförändringar som vi står inför.

De som följde avtackningen fick lyssna till flera alumn- och studentpresentationer och inspirerande tal av SLU:s rektorer. En av studenterna som presenterade sin uppsats muntligt var Wael Alkusalbati som pluggar på masterprogrammet Environmental Economics and Management.

Wael har undersökt hur kontigensteorin kan göra det möjligt för humanitära organisationer att nå sina mål effektivt under pågående och extremt våldsamma förhållanden, med UNHCR i Syrien som exempel.

– Kontigensteorin utgår ifrån att organisationer måste anpassa sin strategi, struktur och storlek till de miljöförändringar som råder för att upprätthålla en tillfredsställande prestanda. Studien visar att UNHCR tillämpar teorins principer och genomför strukturella anpassningar för att möta de utmaningar som råder i Syrien, konstaterar Wael Alkusalbati.

Avtackningen live-streamades till studenterna från aulan på campus Ultuna som gjorts om till studio. Konferencierer för dagen var Tuva Wrenfelt och Thea Folke, ordförande respektive vice ordförande för SLUSS (SLU:s samlade studentkårer).

–Det virtuella upplägget har gjort Thesis Day tillgängligt för alla oavsett campus. Det känns extra angeläget i år att få ge våra studenter en fin avslutning på sina studier med tanke på den situation vi befinner oss i, säger Charlotte Walhed, projektledare för Thesis Day.

Fakta:

Thesis Day 2020

Winners

1st place

Rebecca Johansson & Linn Torstensson, Sustainable food systems programme.
Poster: Old Food Habits die Hard – Combine old habits with new sustainable alternatives.

Motivation:
A harmonic poster that uses the format and medium to share information in an project specific way. A title that gives associations and a sub title that explains. The choice of photos and the graphic together with the text enhances the message clearly.

Shared 2nd place

Emma Arvidsson, Landscape architect programme.
Poster: Spare nature! How to handle the increasing amount of nature lovers.

Motivation:
A short direct title with a sub title that very clearly explains the problem and the content of the project. Well chosen photos that's put us in the project landscape. A heading with the sky as a limit, a central photo that welcomes us into the national park and the project, and also describing the challenge.

Charlie Gong, Bachelor's programme in Biology.
Poster: Coral reefs in the making – Exploring a sea of opportunities.

Motivation:
Good use of the posters possibility in both pictures and colors. The layout takes consideration to the content and leads the eye though the story. A title, and a sub title, that attracts attention and creates curiosity. When you pass the poster you perceive the sense of the sea.