Coronaläget på SLU

Publicerad: 22 december 2020

Kommentarer angående regeringens nya restriktioner fredag 18 december.

Med anledning av regeringens restriktioner som ytterligare begränsar sammankomster och övriga aktiviteter i samhället från och med den 24 december, så kommer SLU inte att ta några nya formella beslut. De redan tagna formella besluten om restriktioner bedöms vara tillräckliga. Dock innebär det att tillämpningen av SLU:s beslut i vissa fall kan behöva skärpas.

Den skärpta situationen innebär för undervisningen:

Beslutet från 24 november är tidigare kommunicerat, där står att undervisning och tentamen ska planeras för att huvudsakligen ske digitalt. Vissa nyckelmoment och/eller viss examination kan genomföras på campus med covid-19-anpassning om de inte kan genomföras digitalt med säkerställd måluppfyllelse. För disputationer har beslut fattats att de ska genomföras digitalt i största möjliga utsträckning. Se SLU:s coronasida samt direktlänk till beslutet fattat av utbildningsnämndens ordförande.

Den skärpta situationen innebär för medarbetare:

Chefer ska meddela att arbete ska utföras hemifrån om det inte är nödvändigt att arbetsuppgifterna kräver fysisk närvaro på arbetsplatsen fram till den 24 januari 2021. Uppdraget från regeringen den 22 december innebär att detta kan förlängas.

Den skärpta situationen innebär för studenter:

Studenter uppmanas att i första hand bedriva självstudier hemma. Dock behöver de vara uppmärksamma på information från respektive examinator gällande eventuella moment som måste utföras fysiskt på campus.

De som för sina individuella studier behöver vistas i universitetets lokaler kan göra det, under förutsättning att de följer samhällets coronarestriktioner; att inte samlas fler än 8 samt håller avstånd för att minimera smittspridning.

Nytt uppdrag från regeringen 22 december

För att minska smittspridningen och belastningen på vården ger regeringen de statliga myndigheterna i uppdrag att fram till den 1 juli 2021 möjliggöra att så många anställda som möjligt kan arbeta hemifrån. Myndigheter med fler än tio anställda ska månadsvis redovisa till Arbetsgivarverket hur stor andel av myndighetens anställda som arbetar hemifrån. Arbetsgivarverket ska sedan sammanställa redovisningarna i månatliga rapporter till Regeringskansliet. Detta innebär att vi på SLU kommer att behöva redovisa andelen som arbetar hemifrån – hur vi ska hantera det återkommer vi med så fort som möjligt efter helgerna. Till Regeringskansliet och uppdraget.

Ett litet ord inför helgerna

Ledningen hoppas att alla tar sitt ansvar för att minimera smittspridning och att alla får en så bra helgledighet som möjligt under nuvarande omständigheter. Tänk på varandra och om ni vet att någon ni känner är långt från sin familj – ring dem eller ta en promenad ihop. Låt oss hjälpas åt att hålla humöret uppe.