Nytt forskningsprojekt om antimikrobiell resistens i vattenmiljöer

Publicerad: 03 november 2020
Foon Yin Lai, porträttfoto.

Foon Yin Lai har fått Vetenskapsrådets etableringsbidrag för yngre forskare för ett projekt om uppkomst av antimikrobiell resistens i vattenmiljöer.

Foon Yin Lai är biträdande universitetslektor vid institutionen för vatten och miljö, och har nyligen utsetts till docent. Hon tilldelas nu 3 766 000 kr från Vetenskapsrådet för ett fyraårigt projekt genom utlysningen Etableringsbidrag inom naturvetenskap och teknikvetenskap. Målet med projektet är att öka kunskapen om hur nedbrytningsprodukter från kemikalier med antimikrobiella egenskaper påverkar antibiotikaresistens i vattenmiljön.

Foon Yin Lais forskning handlar bland annat om att analysera avloppsvatten för att hitta narkotiska preparat och organiska miljögifter, samt miljögifternas påverkan på miljön och människors hälsa.

Läs mer om Foon Yin Lais forskning på hennes CV-sida.