Öppet seminarium om hälsa och spannmål 5/2

Publicerad: 17 januari 2020

Är du intresserad av hälsa och nyttiga produkter, och vill veta mer om kulturspannmål och deras potential? Den 5 februari anordnas ett öppet seminarium i skärningspunkten mellan hållbarhet och hälsa.

Seminariet är öppet för alla intresserade, och hålls på Kungliga Skogs- och lantbruksakademien, KSLA, i Stockholm. Det är forskarna bakom projektet "Historiska sädesslag i framtidens mat" som bjuder in till en eftermiddag om spannmål och hälsa.

I projektet undersöker forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Högskolan Kristianstad möjligheter med gamla spannmålssorter, tillsammans med branschfolk som bagare, mathantverkare, bönder och mjölnare. Exempel på gamla spannmålssorter, som också kallas kulturspannmål, är dinkel, enkorn och emmervete.

Kulturspannmål har en bredare genetisk variation än moderna spannmål och anses vara mer resilienta mot miljövariation, vilket är en stor fördel med tanke på klimatförändringarna. Medan konventionella spannmål har en hög avkastning men behöver optimala förhållanden, kan kulturspannmål ge en visserligen lägre, men jämnare avkastning, och klarar alltså vädervariationer bättre. Det finns även en vinst att göra vad gäller biologisk mångfald.

Fullkorn av spannmål är ju också viktigt för hälsan – idag äter vi i västvärlden till exempel alldeles för lite fibrer generellt.

- Kulturspannmålen innehåller också ofta mindre gluten än konventionella spannmål, vilket kan vara en fördel för vissa, berättar Karin Wendin, professor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan i Kristianstad och en av forskarna i projektet. Hon fortsätter:

- På seminariet vill vi berätta om egenskaper hos spannmål som kan vara viktiga ur en hälsoaspekt. Vi vänder oss till alla som är intresserade, och deltagarna kommer också att få tillfälle att diskutera och byta erfarenheter med varandra.

När? 5 februari kl. 13-16:30

Var? KSLA i Stockholm, (Drottninggatan 95 B).

Seminariet kommer att livesändas, och spelas in för att kunna ses i efterhand på KSLA:s webbsida.

Anmälan via denna länk.

Läs mer om projektet: www.slu.se/kulturspannmal

Bilden är från Matologi 2019 i Stockholm, där forskningsprojektet presenterade sin verksamhet.

matologi spannmål