Serbiens jordbruksminister vill veta mer om SLU

Publicerad: 19 september 2019

Serbiens jordbruksminister Branislav Nedimovic är nyfiken på SLU! Under några dagar i oktober besöker han Sverige för att ta reda på mer om forskning, utbildning och jordbruk i allmänhet.

Jordbruket är viktigt för Serbien och det har en stor potential för framtiden.

- Han ville komma och se hur vi arbetar i här, säger Velemir Ninkovic, samverkanslektor i växtskydd som har hållit i trådarna för programmet på SLU.

Velemir Ninkovic samarbetar redan i dag med Serbien till exempel inom Ecostack – ett stort EU-projekt som ska optimera nyttoorganismernas roll inom jordbruket.

Bransilav Nedimovic ska också träffa SLU:s rektor Maria Knutsson Wedel och prefekterna på institutionen för ekologi respektive växtproduktionsekologi (Anna Lundhagen och Carolyn Glynn). Förhoppningsvis kan det leda till samarbete mellan SLU och universitet i Serbien till exempel när det gäller studentutbyten.

Jordbruksministern ska också hinna träffa Livsmedelsverket, Sida och andra organisationer med anknytning till jordbruk.