Vilka vilda djur finns i familjen Asplunds trädgård?

Publicerad: 16 augusti 2019
Forskare Tim Hofmeester visar medborgarforskare Hugo Asplund hur viltkameran fungerar. Foto.

Familjen Asplund är de första deltagarna i SLU:s nya medborgarforskningsprojekt ”Träffa dina vilda grannar” där de under en månads tid kommer att ha en viltkamera uppsatt i sin trädgård.

Under de sex år som familjen har bott på Tavleliden, en stadsdel i ytterkanten av Umeå, har de haft besök av både älgar och rådjur i trädgården.

– I vintras gick älgarna över altanen för att komma åt körsbärsträden som vi har på framsidan, berättar Sara Asplund som också brukar föra en envis kamp med rådjuren om vem som ska få skörda familjens odlingar.

Försvinner det något från odlingarna under kommande månad så kommer familjen kanske få svart på vitt vem snyltaren är, tack vare den viltkamera som nu placerats på familjens staket.

Tv4 följde med när viltkameran monterades upp i familjens trädgård. Se reportaget här.

Medborgarforskning

Projektet "Träffa dina vilda grannar" är ett så kallat medborgarforskningsprojekt, vilket innebär att medborgarna i Umeå kommun är projektets viktigaste pusselbit.
– Vi vill göra detta tillsammans med Umeå kommuns invånare. Vi vill veta vad ni tycker och tänker om vilda djur och tillsammans med er ta reda på vilka arter som rör sig i området där ni bor, säger Tim Hofmeester, forskare vid SLU:s institution för vilt, fisk och miljö, som ansvarar för projektet.

Trots nyhetsrapporteringar om vilda djur som ibland dyker upp i bostadsområden så är kunskapen om vilka djur som finns i vår närhet väldigt liten. Detta vill projektet, som är ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå kommun och Svenska jägareförbundet, ändra på.

Fakta:

Träffa dina vilda grannar
  • Projektet är ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå kommun och Svenska jägareförbundet.
  • Syftet är att genom medborgarforskning lära oss mer om vilda djur i Umeå kommun och om invånarnas attityder till dessa.
Vill du vara med?

Bor du i Umeå kommun och vill sätta upp en viltkamera i din trädgård, på din skogsmark eller på din tomt under en månads tid? Anmäl ditt intresse här.
Är du nyfiken på projektet och vill följa resultaten löpande? Då kan du också anmäla ditt intresse för att ta emot nyhetsbrev i formuläret på samma sida.