Pengar till nytt köttkvalitetslaboratorium!

Publicerad: 17 april 2019
Foto: Kvinna på slakteriet kontrollerar en slaktkropp och skriver i sitt protokoll.

Institutionen för husdjurens miljö och hälsa fick i dagarna besked från Sparbanksstiftelsen Skaraborg att de beviljats 600.000 kronor till en grund för att etablera ett köttkvalitetslaboratorium vid SLU i Skara.

Detta är en viktig milstolpe för institutionen då man bl.a. arbetar med köttvetenskap och även har en professur i ämnet. Vid institutionens forskningsstation "SLU Götala nöt- och lammköttsforskning" är idag en stor del av forskningsprojekten inriktade på bl.a. köttkvalitet. Ett eget laboratorium gör att man nu kan göra en stor del av sina analyser själva och slipper köpa denna tjänst. Denna facilitet gör dem också till en attraktiv samarbetspartner där man kan erbjuda ytterligare konkreta bidrag i forskningsprojekt och dessutom erbjuda våra studenter möjlighet att arbeta med kvalitetsrelaterade projekt. På sikt kommer man att kunna utföra analyser på alla typer av kött som det arbetas med på SLU, dvs. förutom lantbrukets djur även t.ex. vilt, kanin och fisk. Institutionen gläds åt detta bidrag som gör det möjligt med ett köttkvalitetslaboratorium.