Årets SLU-alumn 2019 blir Svante Axelsson för sitt jobb att göra Sverige fossilfritt

Publicerad: 16 december 2019
Bild på Svante Axelsson, Årets SLU alumn 2019.

SLU delar varje år ut utmärkelsen Årets SLU-alumn till en tidigare student som skapar förutsättningar för en hållbar, levande och bättre värld. Utmärkelsen går i år till Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

– Att bli utnämnd till Årets SLU-alumn är ett bevis på att det jag arbetar för verkligen behövs. Det ger en stor inspiration och ny kraft att fortsätta arbetet med att få ett fossilfritt Sverige. En stor komponent i utbildningen på SLU var problemlösning i tvärvetenskapliga frågor nära riktiga problem. Det har varit mycket värdefullt för mina uppdrag att ha den bakgrunden, säger Svante Axelsson.

På uppdrag av regeringen leder Svante Axelsson arbetet med att göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Initiativet samlar idag 450 aktörer i form av företag, kommuner, regioner och organisationer och ligger bakom att näringslivets olika branscher nu tar fram egna färdplaner för fossilfri konkurrenskraft. Fossila drivmedel står idag för cirka 30 procent av Sveriges totala energianvändning, den största källan till utsläpp av växthusgaser som bidrar till klimatförändringarna.

– Sverige har kommit mycket långt i det här arbetet redan. De flesta branscher har gjort sin läxa och tagit fram färdplaner för fossilfri konkurrenskraft och näringslivet har börjat arbeta med fossilfriheten som en oundviklig men positiv omställning. Men vi behöver bli ännu bättre på att kommunicera klimatförändringarna och visa att Sverige blir ett bättre land att leva i när vi blir helt fossilfria. Konkret handlar det om att ta bort fossila bränslen och istället satsa på biobränsle, effektivisering och eldrivna fordon, säger Svante Axelsson.

Svante Axelsson tog agronomexamen från SLU 1988. Innan uppdraget på Fosilfritt Sverige var han generalsekreterare för Svenska naturskyddsföreningen i 16 år där han var med och ändrade föreningens tonalitet och fokus - från problem till lösningar.

– Svante Axelsson gör ett oerhört viktigt arbete för samhället och han är ett bra exempel på att agronomexamen medger en stor bredd i yrkesroller. Han, liksom många andra av våra studenter och anställda, brinner lite extra för omställningen till ett hållbart samhälle. Det är också roligt att han även bidragit till vår utbildning som lärare i miljöekonomi under några år, säger SLU:s rektor Maria Knutson Wedel.

Svante Axelsson kommer att ta emot sitt pris på Thesis Day 27 maj 2020.