SLU-nyhet

Ny rapport om hur den statliga fartygsflottan ska bli fossilfri

Publicerad: 08 januari 2019
Forskningsfartyget Svea under byggnation bogseras till kaj vid sjösättningen

Kort innan jul kom en rapport från Trafikverket om hur de statliga fartygen kan ställas om till fossilfrihet. Statliga fartyg står visserligen för en liten del av de totala utsläppen men i rapporten understryks att staten har en uppgift som föregångare och genom att driva på utvecklingen. På kort sikt befaras tillgången på förnybara drivmedel bli ett problem, vilket även kan påverka SLU:s nya forskningsfartyg, R/V Svea.

Sjöfarten står för två procent av utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter. En femtedel kommer från statligt ägda fartyg. Trafikverkets, Kustbevakningen och Sjöfartsverket står tillsammans för 96 procent av de utsläppen och där kan också stora insatser göras för att ersätta fossila drivmedel. Det kan ske antingen genom att byta till fossilfria drivmedel i befintligt maskineri eller genom att byta driftsform. Regeringens mål är att utsläppen av växthusgaser ska minska med 70 procent till år 2030 och elimineras helt till år 2045.

Kostsamt och långsiktigt att bygga om fartyg

Det finns flera utmaningar med att ställa om sjöfarten. Fartyg har en betydligt längre livslängd än till exempel bilar och lastbilar som successivt byts ut mot mindre miljöskadliga varianter. Dessutom kan det vara mycket kostsamt att konvertera fartyg till en annan driftform. Följden blir att en lösning väljs för lång tid. Eftersom framtiden som bekant är osäker är det klokt att använda olika lösningar för olika områden, till exempel kan bilfärjor i större utsträckning använda lösningar som bygger på el medan andra fartyg även framgent kommer att behöva flytande drivmedel. Risken är annars också att konkurrensen leder till brist på bränsle eller att en går miste om teknisk utveckling.

Många möjliga åtgärder för att minska utsläpp

Utöver val av framdrivningssystem och drivmedel går det att minska utsläppen bland annat genom energieffektiviseringsåtgärder, myndighetsgemensamma bunkringsstationer och bättre samordning men också, och på sikt, genom styrande beskattning, stimulans av inhemsk produktion av biodrivmedel, forskning och utveckling och gemensamma standarder för alternativa drivmedel.

Svea kommer att drivas med förnybar HVO-diesel

R/V Svea kommer att drivas med förnybar HVO-diesel och Sjöfartsverket tagit fram en upphandlingsmodell som ska maximera tillgången samtidigt som kostnaden hålls på en rimlig nivå. Rent tekniskt går det utmärkt att använda fossil diesel, verksamheten skulle med andra ord inte hotas om det tillfälligt inte gick att få tag på förnybar diesel.

Flera olika alternativ utvärderades när Svea designades. Utöver dieseldrift studerades LNG (flytande fossilgas), batteridrift, metan och vindkraft men de bedömdes som olämpliga av utrymmesskäl och för att de inte passade för den planerade verksamheten. I hemmahamnen Lysekil kommer Svea att vara ansluten till fjärrvärmenätet och elnätet. Då stängs också framdrivningssystemet av vilket innebär en betydande bränslebesparing.

Filter och urea stoppar partiklar och kväveoxider

I Östersjön, Kattegatt, Skagerrak och Nordsjön där Svea framför allt kommer att segla är kraven på utsläpp av svavel hårdare än på många andra platser. Där får drivmedel bara innehålla 0,1 viktprocent i stället för 1,0 viktprocent svavel. Från och med 2021 kommer även kraven på utsläpp av kväveoxider i området att skärpas. Svea kommer att vara utrustad med ett partikelfilter och med hjälp av urea och så kallad selektiv katalytisk rening minimera sina utsläpp av kväveoxider. Hon kommer därför ligga väl under gränsvärden för utsläpp.


Kontaktinformation