Förordningar påverkar vårt val av genetiskt modifierad mat

Publicerad: 15 juni 2018
Ashkan Pakseresht

Resultat från ny forskning vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) visar att politiska sammanhang påverkar konsumenternas acceptans av genetiskt modifierad mat.

I Europa är det ganska utbrett att konsumenter är emot genetiskt modifierade (GM) livsmedel. Detta har använts för att stödja den rådande restriktiva politiken. Emellertid uppgav en Eurobarometerundersökning år 2010 att européerna nu blivit mer positiva till bioteknik i allmänhet på grund av ökad omsorg om energi och hållbarhet. Den ökade optimismen hade tidigare ingen stor betydelse, men Europeiska kommissionen föreslog nyligen nya regler, som ska möjliggöra att medlemsländer slipper ett europeiskt godkännande för livsmedel som härrör från bioteknik. Denna policyändring gör det möjligt för medlemsländerna att använda ett obegränsat eller fallsspecifikt moratorium för kommersiell frisläppning av GM-livsmedel inom deras respektive territorier och områden. Reglerna kan därför snabbt variera mellan olika medlemsstater, vilket gör att värdekedjornas aktörer (inklusive jordbrukare, livsmedelsförädlingsföretag, livsmedelshandlare och beslutsfattare) får större autonomi när det gäller beslut om bioteknikbeslut.

Ett antal experiment utfördes i Sverige för att testa om den ändrade politiken och acceptans av företag tidigt i förädlingskedjan påverkar konsumenternas syn på en GM-produkt med direkta och påtagliga hälsofördelar och indirekta miljöfördelar. Resultaten visade att acceptansen var lägre i mer restriktiva politiska scenarier och högre i mindre restriktiva sammanhang. Dessutom var acceptansen hos företagen tidigt i kedjan beroende av det politiska sammanhanget, och den skilde sig mellan deltagare mot eller accepterande av tekniken. Dessa studier visar att konsumenter tar intryck av information om åtgärder som vidtas av uppströmsaktörer i livsmedelskedjan och anpassar sina val till deras åtgärder.

Studien har publicerats i tidskriften European Review of Agricultural Economics med titeln "Consumer acceptance of food biotechnology based on policy context and upstream acceptance: evidence from an artefactual field experiment ".

Projektet är finansierat av Mistra Biotech