SLU-student uppmärksammad vid högtidlig ceremoni i Stockholm

Publicerad: 15 maj 2018

Tisdagen 8:e maj uppmärksammades framstående internationella studenter vid en ceremoni i Arvfurstens palats arrangerad av Utrikesdepartementet och Svenska Institutet. Från SLU blev mastersstudenten i miljökommunikation Andrea María Cantillo Carrero utvald att motta utmärkelsen Global Swede 2018.

Priset som delades ut, The Global Swede Award, är ett sätt för Sverige att visa hur mycket vi värdesätter våra duktiga internationella studenter, och menat att uppmuntra studenterna att verka som ambassadörer för sitt lands relationer med Sverige.

Målet är att skapa ett nätverk för att främja svensk handel och gynna internationell och mångkulturellt samarbete. Alumni-nätverket Global Swede är en del av ett större nätverk administrerat av Svenska Institutet som för närvarande består av cirka 15 000 personer från 140 länder.

Alla svenska lärosäten hade möjlighet att nominera en student, och från SLU blev mastersstudenten i miljökommunikation Andrea María Cantillo Carrero utvald att motta utmärkelsen Global Swede 2018. Andrea mottog priset på utrikesdepartementet av EU- och handelsminister Ann Linde, i närvaro av representanter för en lång rad svenska lärosäten, de berörda ländernas ambassadörer, Svenska Institutets generaldirektör Annika Rembe och UD:s enhetschef för främjande och hållbart företagande Camilla Mellander.

SLU:s prorektor Karin Holmgren var på plats och läste upp nomineringstexten som löd:

"Andrea Maria Cantillo Carrero from the MSc program "Environmental Communication and Management" truly embodies the SLU's idea of education for sustainable life. She has excellent academic performance, is an active student representative and shows great social and environmental engagement. For instance, she is raising awareness about individuals' capacity to mitigate climate change through her Facebook page with 2000 followers. She is always considerate of others' perspectives, which also is evident in her Master thesis aiming at influencing Colombia's environmental management by including many voices."