AEM:s nya forskarstuderande arbetar med kunskap och innovation

Publicerad: 28 maj 2018

Vår nya forskarstuderande inriktar sig på kunskapssystemet. Det är Lisa Germundsson, tidigare verksamhetsledare för Partnerskap Alnarp, som nu tar klivet över till ett licentiatprojekt på institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, AEM.

AEM:s nya forskarstuderande är agronom med växtodlingsinriktning och har tidigare arbetat bland annat på LRF Skåne och Skånemejerier.

Efter fem år som verksamhetsledare för Partnerskap Alnarp väntar nu ett licentiatprojekt om hur lantbrukare och trädgårdsföretagare hanterar sina behov av ny kunskap och innovation.

En licentiat brukar jämföras med ett halvt doktorsarbete. Lisa Germundsson kommer att arbeta 80 procent och räknar med att nå licentiatexamen om 2,5 år. Lena Ekelund Axelsson på institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi kommer att fungera som huvudhandledare.

- Jag har haft fantastiska år med Partnerskap Alnarp med ambitionen att varsamt utveckla verksamheten. Tillsammans med cirka 80 partners och SLU-kollegor vid tre fakulteter har vi jobbat enligt den ambitionen och med ständiga förbättringar.

Lisa Germundsson tar med sig erfarenheterna från Partnerskap Alnarp men även från tidigare arbetsplatser in i sitt licentiatarbete.

-  Jag vill bidra till mer av kunskapsdriven utveckling som ger tillväxt, jobb och konkurrenskraft för de gröna näringarna. Att utveckla detta i form av ett licentiatprojekt är en spännande utmaning, säger Lisa Germundsson.

Fakta:

Projektet stöds av Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, RådNu, Institutionen för Arbetsvetenskap, Ekonomi och Miljöpsykologi via NEXTFOOD samt Partnerskap Alnarp.