Åtta examensarbeten om sjöar, vattendrag, hav och akvatiska resurser 2018

Publicerad: 18 december 2018

SLU Aqua handleder och examinerar kontinuerligt studenter som skriver självständigt arbete (examensarbete) på grundnivå och avancerad nivå. I år har 8 studenter fått sina uppsatser godkända på avancerad nivå. Uppsatserna handlar bland annat om redskapsutveckling, klimatförändringar, fiskens föda, ekosystemtjänster, födovävsinteraktioner, fiskotoliters (hörselstenars) utseende (morfologi), fiskhabitat och fiskövervakningsmetoder.

SLU Aquas grundutbildning är en viktig, men förhållandevis liten, del av vår verksamhet. Vi erbjuder flera kurser, däribland kurser i självständigt arbete, som innehåller framtagandet av en uppsats som behandlar en eller flera frågeställningar om sjöar, vattendrag, hav eller akvatiska resurser.

Uppsatserna på avancerad nivå skrivs alltid på engelska. Tidigare år har vi även examinerat uppsatser på grundnivå, som kan skrivas på svenska eller engelska. De finns nu, eller inom kort, att ladda ner på Epsilon, portalen för SLU:s studentarbeten.

Årets uppsatser har följande rubriker:

“Shedding light on alternative shrimp fishing: development of shrimp pots with a focus on selection, attraction and behaviour”

“Effects of global warming on Eurasian perch (Perca
fluviatilis) in the Baltic Sea”.

“Diet overlap between cod (Gadus morhua) and European flounder (Platichthys flesus) in the central Baltic Sea”.

“Assessment of freshwater ecosystem services with a case study in river Arbogaån”.

“Causes of trends in abundance of mesopredators in the Kattegat Sea”.

”Otolith morphology of sprat along the Swedish west coast”.

“Defining habitat demands of Wels catfish (Silurus glanis) in a Swedish lake: a look into muddy waters”.

“Sampling methods of the wels catfish (Silurus glanis) in freshwater lakes: management of a vulnerable species”.

Andreas Bryhn, forskare/studierektor,
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU