Förbättring av Östersjöns miljöövervakning

Publicerad: 28 november 2018
Sju personer. Foto.

Miljöövervakningen av Östersjön styrs av ett flertal olika nationella och internationella lagar och direktiv. Om samverkan mellan olika övervakningsprogram förbättras kan övervakningen bättre bidra till en hållbar förvaltning av Östersjöns ekosystem.

Forskningsprojektet FUMARI ­- Future Marine Assessment and Monitoring of the Baltic ­– startade nyligen med ett kickoff-möte i Uppsala. Målet med projektet är att ta fram en plan för ett nytt miljöövervakningssystem för Östersjön. Planen ska baseras på en översyn av krav i internationella lagar samt nuvarande övervakning och datahantering. Möjligheten för nya metoder att lösa problem med nuvarande system kommer också undersökas.

På kickoff-mötet, som hölls i Uppsala 19–20 november, diskuterades arbetsplaner och mål, samt möjliga samarbeten med projekt inom forskningsprogrammet BONUS, som finansierar FUMARI.

Representanter från alla fyra partner medverkade på mötet i Uppsala. Antonia Liess (Högskolan i Halmstad), Sebastian Birk (Universität Duisburg-Essen, UDE), Jenni Attila (SYKE), Leoni Mack (UDE), Maria Kahlert (SLU), Kristian Meissner (koordinator, SYKE), Laura Uusitalo (SYKE), Leonard Sandin (SLU), Lena Viktorsson and Kari Eilola (SMHI). (Harri Kuosa & Timo Pyhälahti (SYKE) är inte med på bilden). Foto: Kristian Meissner.

Fakta:

FUMARI finansieras av BONUS, ett forskningsprogram för Östersjön, och har fyra medverkande partner: Finlands miljöcentral SYKE (som koordinerar projektet), SLU, SMHI, Högskolan i Halmstad och Universität Duisburg-Essen.

Logotyper för BONUS, FUMARI och EU. Illustration.