Promotionshögtiden 2018

Publicerad: 08 oktober 2018

Lördagen den 6 oktober var det åter dags för promotion vid SLU. Diplom, ringar, lagerkransar och hattar delades i år ut till fyra jubeldoktorer, sex hedersdoktorer och 53 färska doktorer vid SLU:s fyra fakulteter. Dessutom uppmärksammades mottagare av årets förtjänstmedaljer, pedagogiska pris och Rektor Mårten Carlssons pris.

Promotionen är SLU:s största årliga fest. Högtiden var – såsom förväntat – högtidlig med processioner, pampig musik och högtidsdräkter.

Rektor Peter Högberg inledde sitt välkomsttal med att slå fast att SLU är ett stolt, ungt lantbruks- och miljöuniversitet av hög internationell klass, och gav exempel på hur väl universitetet hävdar sig i olika internationella rankningar. Han berättade också om den nyss genomförda utvärderingen Kvalitet och nytta 2018, som med hjälp av internationell och nationell expertis ger vår forskning och samverkan med det omgivande samhället omdömen i spannet mellan Good och Excellent. I talet lyfte han också SLU:s fortlöpande miljöanalys, och den starkt ökade kapacitet för marina studier som det nya forsknings- och undersökningsfartyget Svea kommer att innebära efter leveransen nästa år.

I årets högtidstal (Utan regn ingen mat – men varför handlar det så mycket om korna?) knöt professor Sigrid Agenäs an till sommarens varma och torra väder. Hon frågade sig bland annat varför årets missväxt ofta bara beskrivs som en kris för Sveriges lantbrukare, trots att ett stort bortfall i livsmedelsproduktionen borde vara en angelägenhet för hela befolkningen.

Jubeldoktorer, hedersdoktorer och nya doktorer promoverades fakultetsvis. Därefter uppmärksammades mottagarna av olika priser och utmärkelser.

SLU:s individuella pedagogiska pris delades ut till professor Marie Bengtsson, medan lagpriset gick till styrgruppen för Plog-projektet (pedagogik, lärande och generella kompetenser).

Innan processionen tågade ut från aulan uppmärksammades också mottagarna av Rektor Mårten Carlssons pris och SLU:s förtjänstmedaljer. Den efterföljande balen ägde rum på Uppsala slott.

Ett fylligare reportage med fler bilder kommer i nästa nummer av Resurs.

Hedersdoktorer 2018 (webbsida som presenterar hedersdoktorerna)

Promotion 2018 – en presentation, pdf

Jenny Sälgeback, akademiintendent