Statsbesök från Island till SLU

Publicerad: 16 januari 2018

SLU har fått det hedervärda uppdraget att ta emot Islands president Guðni Th. Jóhannesson med hustru Eliza Jean Reid som en del av deras besök i Sverige 17–19 januari.

Presidentparet besöker SLU fredag den 19 januari tillsammans med det svenska  kungaparet samt medföljande delegation med bland andra Islands utrikesminister Guðlaugur Þór Þórðarson och företrädare för isländska företag och organisationer. I delegationen som besöker SLU ingår även statssekreterare Elisabeth Backteman.

Rektor Peter Högberg är värd för besöket. SLU representerar hållbarhetsfrågor som är ett av tre temaområden som står i fokus för det isländska statsbesöket i Sverige.

Två SLU-presentationer kommer att ges:

Dr Annsofie Wahlström, programchef för SLU Framtidens mat och forskningsledare vid Institutionen för stad och land, kommer att prata om hållbara matval: Hur vi som livsmedelskonsumenter kan göra hållbara val när det gäller vår mat. Hållbarhet innefattar i detta fall ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter. Hållbarhet handlar också om människors hälsa.

Professor Anna Jansson, Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi tillika professor i hästvetenskap vid Holars högskola på Island kommer att prata om djurvälfärd när det gäller islandshästar med fokus på forskning som gjorts i samarbete med Holars högskola på de fysiologiska effekterna på islandshästar av vuxna ryttare.

Besöket äger rum i Audhumbla i VHC kl 9.30-10.20. Vi ber vänligen verksamma i VHC ha överseende med att vissa grupprum och kopieringsrum på entréplan stängs av under de ca 50 minuter som besöket varar. Dessutom ber vi att huvudentrén till VHC lämnas fri för passage in kl. 09:30 och ut kl. 10:15.

För övrigt ser vi gärna att verksamheten flyter på som vanligt för att också visa på ett levande och dynamiskt universitet.

För frågor vänligen kontakta akademiintendenturen: Jenny.Salgeback@slu.se  eller Pia.Schultz@slu.se

Jenny Sälgeback, akademiintendent
Ledningskansliet, SLU