Policy för rekrytering av lärare vid NJ-fakulteten

Publicerad: 26 juni 2017

NJ-fakultetens vision är att fakultetens ämnesområden har stort genomslag i samhället, både vetenskapligt och vad gäller tillämpningar, samt att de har en personalmässig stabilitet. Det ger en garanti för att verksamheten kan leverera långsiktigt inom forskning, forskarutbildning och grundutbildning, samt samverkan.

För att uppnå genomslag och stabilitet bör ämnesområdena ha:

• Tillräcklig storlek vad gäller antal lärare/forskare
  • Skickliga lärare och forskare
  • En betydande basfinansiering som möjliggör långsiktig planering och risktagande i forskningen, samt underlättar rekrytering

NJ-fakultetens policy för rekrytering av lärare ska ge fakultetsnämnden vägledning i principiella frågor i samband med beslut om rekrytering. Enskilda rekryteringar kan därmed baseras på fakultetsnämndens uppfattning om hur fakultetens ämnesområden i allmänhet bör bemannas. Med begreppet lärare avses i policyn anställningarna professor, universitetslektor och biträdande universitetslektor.

Läs policyn här.

Foto av Sara HallinProdekan, vice ordförande i fakultetsnämnden