Nyvald president i ISASH

Publicerad: 30 augusti 2017

Professor Peter Lundqvist har nyligen valts till president för ISASH, International Society for Agricultural Safety and Health. Den världsomspännande organisationen arbetar för säker arbetsmiljö och med att förebygga skador och sjukdomar inom lantbruket.

Det är med ett brinnande engagemang som Peter Lundqvist tar sig an presidentskapet i ISASH. Som professor i arbetsvetenskap vid Sveriges Lantbruksuniversitet har han under många år arbetat för bättre och säkrare arbetsplatser inom den gröna näringen i Sverige. Arbetet omfattar skadeförebyggande arbete, ergonomi och psykosociala faktorer men fokus ligger även på villkoren för immigrantarbetare, äldre lantbrukare, barn och unga vuxna. Peter Lundqvist är även engagerad som verksamhetsledare för KCF, Kompetenscentrum företagsledning, vid SLU Alnarp där säker arbetsmiljö står högt på agendan.

Engagemanget har genom åren sträckt sig långt utanför landets gränser och presidentskapet i ISASH ger honom en ännu större plattform att arbeta från.
– Om vi på allvar ska göra jordbruket till en säker arbetsplats krävs internationell samverkan och internationellt starka organisationer för att driva dessa frågor, det är jag helt övertygad om, säger Peter Lundqvist.

Uppdraget inleds som President elect fram till juni 2018, följt av arbete som President till juni 2019. Under den senaste treårsperioden har Peter Lundqvist även suttit som styrelseledamot i ISASH och under konferensen i Utah, USA i juli i år blev han omvald för nästa treårsperiod.

En president arbetar förstås mot högre mål. ISASH:s nye president vill arbeta för större samverkan, inledningsvis mellan Nordamerika, Europa, Nya Zeeland och Australien genom bland annat seminarier, konferenser och utbytesprogram. Ett annat mål är att bygga ett starkt nätverk i Nordamerika, med en ISASH-representant i varje delstat eller provins.
– Jag tänker också locka så många som möjligt från Alnarp, övriga Sverige, Norden och Europa att åka till nästa års konferens i Canada och att bli medlemmar i ISASH, avslutar Peter Lundqvist.

Fakta:

Mer info om International Society for Agricultural Safety and Health (ISASH); www.isash.org