Benchmark i Skottland

Publicerad: 30 augusti 2017

”Future farming systems” var temat när Skottland bjöd in till kongress om företagsledning i lantbruket. Jozefine Nybom, forskarstuderande vid SLU, träffade forskare och företagare från hela världen och fick tillfälle att berätta om sitt projekt om benchmark inom lantbruket.

IFMA, International Farm Management Congress, hålls vartannat år och i juli i år stod Skottland som värd. Kongressen utgör ett mycket värdefullt nätverk för KCF och på årets kongress deltog cirka 300 forskare, rådgivare och företagare.

Under fem intensiva dagar i Edinburgh varvades föreläsningar och studiebesök, bland annat stod framtidens teknik, entreprenörskap, företagsledning och Brexits inverkan på det brittiska lantbruket på
– Vi diskuterade även en hel del marknad och omvärldsanalys och mycket av det kommer jag att kunna använda i undervisningen på lantmästarprogrammet, berättar Jozefine Nybom, forskarstuderande vid Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi vid Sveriges lantbruksuniversitet och knuten till KCF.

Hon fick även tillfälle att berätta om sitt projekt ”Benchmark for successfull farming in Sweden”, en jämförelse av framgångsrika företag inom svenskt lantbruk. Så här långt pågår konstruktionen av en modell för hur företag ska kunna jämföras på rätt premisser, nästa skede omfattar en stor datainsamling.
–Ska man som företagare jämföra sitt företag med ett annat så måste man jämföra rätt processer eller positioner. Om man till exempel är storleverantör eller nischföretag som tar hela kedjan själv, sammanfattar Jozefine Nybom sitt projekt.

Under en så kallad poster shoot out fick hon fem minuter på sig att presentera projektet, minuter som efteråt gav upphov till många diskussioner och värdefulla kontakter med andra som arbetar inom samma område.

Från SLU deltog även Ove Karlsson, projektledare på AEM/KCF, som under ett seminarium berättade om Lean Lantbruk i Sverige. Han är en av initiativtagarna till Lean Lantbruk och har arbetat med att bygga upp det svenska konceptet med ett ständigt förbättringsarbete inom lantbruksföretagen.

Fakta:

Läs mer om IFMA på www.ifmaonline.org. Nästa gång, 2019, hålls IFMA i Tasmanien.