Avloppsrenande alger belönas med pris

Publicerad: 17 november 2017

SLU-forskaren Francesco Gentilis innovativa projekt "TransAlgae" vann priset Arctic Award i kategorin "hållbar användning av resurser" vid Interreg Nords konferens.

Målet med projektet TransAlgae är att hitta nya lösningar för förnybar energi och produkter från alger. Mikro- och makroalger produceras från industriella avfallsströmmar som avloppsvatten och rökgaser. Eftersom algerna både tar upp koldioxid och näringsämnen finns en stor positiv miljö- och klimatpåverkan.

TransAlgae är ett gränsöverskridande projekt mellan Sverige, Finland och Norge som pågår mellan 2016 till 2019 och finansieras av Interreg Botnia-Atlantica. Projektägare är SLU och övriga partners är BioFuel Region, Mittuniversitetet, Nattviken Invest, Yrkeshögskolan Novia, Vasa Universitet och NIBIO.